De beste online marketplaces ter wereld verkochten in 2018 voor ruim 1,86 triljoen dollar aan goederen. Volgens een recentelijke analyse was de verkoop op marketplaces, zoals die van Alibaba, Amazon, eBay en andere sites goed voor 52% van de wereldwijde web-verkopen in 2018. De groei van deze sites in de e-commerce is een reden waarom veel grote retailers, waaronder de sportmerken e-retailer Fanatics Inc, onlangs is begonnen met de verkoop op deze speciale marketplaces. We zullen je in dit artikel de belangrijkste info laten zien die ziet op het verhogen van de omzet met behulp van marketplaces.
De populariteit van de marketplaces
Marketplaces zijn op dit moment de meest populaire online winkelplatforms die je maar kunt vinden op het internet. Dit komt omdat klanten worden aangetrokken door het grote aantal beschikbare producten, die meestal tegen veel lagere prijzen te vinden zijn dan bij andere aanbieders. s’ Werelds grootste marketplace, te weten Alibaba, is op dit moment echt de industrie aan het domineren. Ook Amazon wordt steeds groter en blijft maar uitbreiden. 39 van de 100 marketplaces zijn in de periode van 2010-2015 gelanceerd. Hieronder vallen ook grote bedrijven die al een tijdje bestonden en die sinds kort andere bedrijven bij de verkoop betrekken. Ze denken dat ze veel meer omzet kunnen behalen wanneer ze samen de handen in elkaar steken. Niet zo raar gedacht natuurlijk, met meer producten heeft de klant ook meer keuze om uit te kiezen.
Waar bevinden de grootste marketplaces zich?
Je zou misschien denken dat vrijwel alle marketplaces zich in de VS bevinden. Met ruim 61 stuks zijn dit er inderdaad een hoop, echter zijn er nog veel meer marketplaces te vinden op de wereld. Een hele hoop komen er uit Azië, dit zijn er ruim 17. Ook in Europa kennen wij 14 marketplaces die producten verschepen over heel de wereld. In Zuid Amerika en Afrika zijn de aantallen nog gering, het is alleen de vraag hoelang het duurt voordat ook deze landen producten zullen gaan verschepen via de marketplaces.
Wat ook wel leuk is, is dat de grootte van de marketplaces zeer afhankelijk is van de locatie. Azië mag dan minder marketplaces hebben, dit betekent zeker niet dat ze achterlopen op de VS. Als we kijken naar de marketplaces die het meeste omzet weten te boeken zijn dit namelijk Taobao en Tmall, allebei bevinden deze zich in China. Ondanks het feit dat Amazon voor ons misschien bekender is lopen deze markten uit Azië nog altijd voor op de rest. Dit geldt dus ook voor Alibabba. De marketplaces in Europa staan daarentegen niet bekend om hun hele hoge omzet.
Leuke feitjes over de marketplaces
Enkele leuke feitjes over deze grote markten zijn natuurlijk altijd leuk:
- Ieder jaar wordt er voor ruim 525 miljard euro aan producten gekocht op marketplaces uit de VS
- Ruim 40% van de aankopen op deze marketplaces wordt gedaan via de mobiele telefoon
- De gemiddelde commissiekosten lopen op tot wel 11% per website of marketplace
- Ruim 40 marketplaces verschepen naar landen die buiten de VS zelf liggen