Door op een slimme manier gebruik te maken van Google Analytics ben je in staat om de hoeveelheid B2B leads die je binnen krijgt aanzienlijk te verhogen. Het gebruik van Google Analytics is natuurlijk onmisbaar als je de gegevens binnen het bedrijf wilt analyseren en bekijken. In dit artikel zullen wij je precies laten zien hoe je Google Analytics op zo’n manier moet gebruiken om maximale B2B leads na te streven!
Maak kennis met de Netwerk functie
Op Google zelf kun je vrij weinig vinden over de Netwerk functie. Dit is zonde, het is namelijk een handige functie om te gebruiken. Deze functie maakt het mogelijk om veel makkelijker B2B bedrijven aan te spreken. Met behulp van de Netwerk functie zal je in staat zijn om te zien welke bedrijven je site bezoeken, via waar ze binnenkomen en wat ze eigenlijk doen op jouw website. Je kunt deze functie vinden door op het tabblad Doelgroep te klikken. Onder het kopje technologie zie je het netwerk staan. Klik je hier op dan zal je een lijst krijgen met de serviceproviders van de bezoekers op je site.
Wat heb je hier nu aan? Aan de hand van de provider kun je zien wie er een kijkje heeft genomen. Particulieren vallen onder grote providers als Ziggo, KPN, Tele2. Echter zullen de meeste bedrijven die op je site terechtkomen gebruikmaken van hun bedrijfsnaam om hun identiteit kenbaar te maken. Deze lijst maakt het mogelijk om te zien welke B2B bedrijven er precies interesse hebben in je producten.
Zorg voor een ‘Aangepast rapport’ om je leads te filteren
Tijd om aan de slag te gaan met de informatie uit deze lijst. Door een aangepast rapport aan te maken zal het mogelijk zijn om de B2B leads op jouw site te filteren. Dankzij de optie tot het filteren is het mogelijk om de onzin providers uit de lijst te halen. haal dus de providers als Ziggo, Xs4all, ADSL er uit en laat de rest aan staan. Alles wat overblijft zullen bedrijven zijn. Zoals we al even hebben laten zien kan je deze bedrijven herkennen aan de bedrijfsnaam. Voor het aanmaken van een dergelijk rapport klik je rechtsboven op ‘bewerken’ en vervolgens op ‘Aangepaste rapporten. Hier kan je super eenvoudig selecteren welke gegevens je wilt gebruiken. Het gebruik spreekt nagenoeg voor zichzelf. Ga net zolang door totdat je een specifieke selectie hebt van de bedrijven die je hebben bezocht.
Dankzij dit rapport heb je een overzicht van de potentiele leads die je kunt aanspreken voor jouw bedrijf. Je kunt instellen dat het rapport om de zoveel dagen of weken automatisch wordt verstuurd, hierdoor heb je er zelf bijna geen omkijken meer naar. Het gebruik van deze optie binnen Google Analytics is een must als je optimale B2B leads wilt binnenhalen. Zonder deze functie is het nagenoeg onmogelijk om de juiste leads te filteren!