Crowdfunding: een oplossing voor financieel moeilijke tijden? Start-ups, Cultuur, musea kunnen profiteren!

Crowdfunding: een oplossing voor financieel moeilijke tijden? Start-ups, Cultuur, musea kunnen profiteren!

In 2012 raakte crowdfunding steeds meer bekend bij het grote publiek. Verschillende crowdfunding projecten haalden het nieuws. Een voorbeeld hiervan is het project van de Nederlandse softballers die zich geplaatst hebben voor het WK in Auckland, Nieuw Zeeland. Alleen moeten ze alle kosten zelf dragen. Via een crowdfunding campagne proberen ze de kosten, zo’n 35.000 euro, bij elkaar te krijgen. Om de ploeg te helpen, klik je hier.

Crowdfunding is het verkrijgen van startkapitaal voor een (nieuw) project of dienst door gebruik te maken van een heleboel mensen (the crowd) die allemaal een kleine investering doen. Doordat meerdere mensen allemaal een kleine investering doen, kunnen duizenden euro’s opgehaald worden.
Mensen die meedoen aan een crowdfunding campagne krijgen hiervoor vaak een (kleine) beloning. In het geval van de softballers krijg je bij 25 euro een T-Shirt, bij 50 euro een pet en bij 250 euro maak je kans op één van de twee gratis kaarten voor het WK.
Er zijn vier typen beloning van de filantropische instelling tot en met een investering in het bedrijf. De vier typen zijn:

1. Donatiegebaseerde crowdfunding
Crowdfunders doneren een bedrag zonder dat zij enige vergoeding of andere vorm van beloning krijgen.

2. Beloninggebaseerde crowdfunding
Crowdfunders krijgen een kleine beloning voor hun bijdrage, zoals bijvoorbeeld tickets voor een voorstelling, een cd of boek. Belangrijk is dat de waarde van de beloning vele malen kleiner is dan het geldbedrag dat de crowdfunder bijdraagt.

3. Leninggebaseerde crowdfunding
Crowdfunders ontvangen een periodieke vergoeding voor hun bijdrage en zullen uiteindelijk ook hun oorspronkelijke inleg volledig terugbetaald krijgen.

4. Aandelengebaseerde crowdfunding
Crowdfunders ontvangen een financiële vergoeding die afhankelijk is van de omzet of winst die wordt behaald.

Belangrijk bij een crowdfunding campagne is een goed verhaal en een duidelijk doel. Investeerders moeten duidelijk weten waar ze in investeren en om welk afgesloten project het gaat.

Crowdfunding kan een interessant instrument zijn voor instellingen in de kunst en cultuur sector. De culturele sector moet met minder geld van de overheid de projecten uit voeren. Crowdfunding zou een goed medium zijn om speciale projecten binnen de cultuursector te financieren.

Voor start-ups kan crowdfunding een mooie manier zijn om een startkapitaal te vergaren. Banken zijn immers minder geneigd om geld uit te lenen en dit is een mooie manier om te laten zien dat een idee toch levensvatbaar is. Op die manier creeert de start-up de eerste eigen klanten.

Dit zijn slechts twee voorbeelden waarvoor crowdfunding een optie zou kunnen zijn. Er zijn nog veel meer ideeën te bedenken waarvoor crowdfunding een oplossing zou kunnen zijn. Wil je met crowdfunding aan de slag? Dan is dit artikel een goed begin: Crowdfunding, waarom doen we mee?

[youtube]http://youtu.be/OI-bTpbkH4Y[/youtube]

Share Post