De gebruiker in techniek centraal

De gebruiker in techniek centraal

Stel je hebt een geweldige techniek of product bedacht met toegevoegde waarde en iedereen ziet het product wel zitten, maar gebruikt het product / dienst nauwelijks. Wat doe je dan?

Wanneer we kijken naar gebruikers en de aangeboden techniek, is het opvallend dat er vaak een aspect in het ontwikkel proces wordt vergeten, namelijk: de motivatie om een techniek te gaan gebruiken. Hoe motiveer ik iemand om het product of dienst te gaan gebruiken?

Om een leuk voorbeeld te pakken is Apple. Hoe komt het dat Apple zo groot is geworden? Door de motivatie van de gebruiker centraal te zetten en de gebruiksvriendelijkheid t.o.v. Windows te optimaliseren. Apple heeft altijd de gebruiker centraal gezet bij hun product ontwikkeling.

Onder motivatie valt intentie en de daaruit gevolgde gedrag. Wanneer jouw product of dienst een grote gedragsverandering teweeg moet brengen, dan kan je er van uit gaan dat er weinig kans van slagen is op jouw product. Of het moet zo’n groot probleem oplossen dat het de gedragsverandering direct bevorderd.

Om gedragsverandering te bewerkstelligen, moet je trucs toepassen om gedragsverandering te motiveren. Dit kan door de toegevoegde waarde duidelijk te communiceren, belonen van gedrag, straffen van gedrag, processen versimpelen voor de gebruiker, de gedragsverandering kleiner maken of een nieuwe target groep pakken die wel bekend is met het gebruik van de ‘nieuwe’ techniek.

Voor social media geldt eigenlijk direct hetzelfde. De gebruiker, of dus wel je klant, centraal zetten voor het inzetten van social media. Welke motivatie heeft hij in het dagelijks leven? Wat beweegt hem en welke gedrag hoort hierbij? Wanneer zij (wel) social media gebruiken, wat doen ze dan op deze kanalen? En dan komt de belangrijkste vraag, wat heb ik nodig dat men naar mijn social media kanaal gaat en bovenal terugkomt?

Share Post