De kracht van vloggen

apr 04 2016

De kracht van vloggen

Enkele jaren geleden was alles op het gebied van social media en online marketing nog nieuw. Bedrijven experimenteerden met bloggen en gaven in sommige gevallen de opdracht aan grote bloggers om producten te promoten. Door producten via bloggers te promoten, komt het direct onder de aandacht bij honderden, vaak wel duizenden. Inmiddels zijn we gewend aan bloggen en zijn we klaar voor de volgende stap: vloggen.

Wat is vloggen

Een vlogger is eigenlijk een blogger, maar dan met videomateriaal in plaats van tekst. Vloggers reizen vaak het hele land door en filmen zichzelf met de frontcamera terwijl zij alledaagse dingen doen. Ze zitten bijvoorbeeld in de trein, gaan koken, zijn onderweg naar werkoverleg… Vaak zijn het simpele dingen wat vloggers doen. Vervolgens monteren vloggers de videobeelden die zij die dag hebben gemaakt in een video van circa tien minuten en plaatsen dit online, voornamelijk via YouTube en Facebook.

Vloggers en reclame

Vloggers zijn vaak ‘gewone’ mensen die met hun vlogkanaal dagelijkse gebeurtenissen delen met de buitenwereld. Deze kanalen worden vaak gevolgd door een groot aantal volgers. De beelden die zij verspreiden worden verspreid onder al deze volgers. En dat is waar potentie zit voor bedrijven: als jouw product in beeld komt, krijgen alle volgers dit product ook te zien. Volgens verschillende onderzoeken is bewezen dat consumenten meer vertrouwen hebben in mensen met wie zij zich kunnen identificeren, dan met mensen die boven hen staan. Met andere woorden: consumenten geloven een blogger of vlogger sneller dan een bedrijf die adverteert.

YouTube-vlog_719_433_c1

Voorbeelden

Consumenten luisteren snel naar mensen waar zij tegenop kijken. Wanneer bekende vlogger Enzo Knol een Oreotaart bakt, nemen de verkoopcijfers van het merk Oreo al snel toe. Of als Yvonne Coldeweijer een bepaald make-up product gebruikt, wordt dat product al snel meer verkocht. Zo werkt het ook met bepaalde winkels. Gaat een bekende vlogger naar een tweedehandswinkeltje in Amsterdam, dan is de kans groot dat de volgers van deze vlogger ook naar deze winkel gaan. Als een vlogger zegt dat iets leuk of lekker is, dan geloven zijn of haar volgers dat ook.

Zelf vloggen

Gezien de populariteit van het vloggen, zit er ook een behoorlijk prijskaartje aan de promotie van producten bij vloggers. Enzo Knol verdient er zelfs zo goed aan, dat hij een groot en duur appartement in Amsterdam cash heeft afgerekend. Gezien deze hoge kosten, kun je er als bedrijf ook voor kiezen om zelf te gaan vloggen. Wanneer je hiervoor kiest, is het erg belangrijk dat je geen reclamefilmpjes gaat maken. Pak het net zo aan als bekende vloggers en zie het reclamemateriaal als attributen en niet als hoofdrol. De vlogger zelf speelt de hoofdrol. Kijkers moeten vertrouwen krijgen in de vlogger. Zorg er dan ook voor dat de vlogger een open uitstraling heeft en vrolijk en enthousiast overkomt. Mensen moeten zich kunnen identificeren met de vlogger, pas dan geloven ze datgeen wat de vlogger zegt.

Kortom, bekende vloggers hebben een enorm bereik. Volgers van deze accounts geloven direct wat de vlogger zegt en nemen dit voor waarheid aan. Wanneer je als bekende vlogger een dagje naar de Ikea gaat om leuke huisaccessoires te kopen, is de kans groot dat de volgers van de vlogger ook naar de Ikea gaan. Wanneer producten in vlogs voorbij komen, zal de verkoop van dat product dan ook aanzienlijk stijgen. Aangezien er een prijskaartje hangt aan het promoten van producten bij bekende vloggers, kun je ervoor kiezen om zelf te gaan vloggen. Kijk er ook voor uit dat je geen reclamefilmpjes maakt, want dan is het hele effect van het vloggen weg. Succes!

Share Post