De non-profit sector en sociale media

De non-profit sector en sociale media

De non-profit sector doet het goed op sociale media. Sociale media bieden niet alleen profit bedrijven voordelen, maar ook non profit organisaties.
Zo is social media vaak gratis in tegenstelling tot andere traditionele media.

Voorbeeld
Te beginnen met een voorbeeld van een succesvolle social media campagne van de stichting ‘’ALS’’, een zeer ernstige spier/zenuwziekte. In de campagne ‘’VechtmeetegenALS’’ komen inmiddels overleden patiënten aan het woord. Ze vertellen wie ze zijn, wanneer bij hen de diagnose ALS is gesteld en wat dat voor hen betekend.

De stichting heeft een social media campagne gestart ‘’VechtmeetegenALS’’. De social media campagne ondersteunde en versterkte de offline campagne. De kanalen die gebruikt werden: Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube. Hieronder een overzicht van de behaalde resultaten:

  1. Een trending topic ”watnouals
  2. Aantal ‘fans’ op Facebook ging van 200 naar 580
  3. De filmjes werden meer dan 8000 keer bekeken op YouTube
  4. Een stijging van 1200 volgers op Twitter
  5. Vele discussies zijn ontstaan door reacties op berichten, of het delen/RT van een bericht

Het doel van de campagne om meer aandacht te krijgen voor de ziekte ALS is hiermee behaald.

Non profit bedrijven doen het goed op sociale media. Steeds meer worden ze zichtbaar op bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Voordelen
Social media bieden niet alleen profit organisaties voordelen maar zeker ook de non-profit sector. Het is aantrekkelijk voor bedrijven om zich te presenteren op bijvoorbeeld Facebook omdat het (merendeel) gratis is in verhouding tot traditionele marketing middelen zoals de krant (Constantinides, 2010). Het is mogelijk om meer bekendheid te creëren doordat mensen berichten liken, delen of reageren zoals hierboven te lezen in de campagne van ALS.

Niet alle non-profit organisaties hebben de mogelijkheid hun consumenten keuzevrijheid te geven. Mensen moeten gewoon belasting betalen, en als een door rood rijdt zal hij een boete krijgen. Hieronder enkele voorbeelden van onderwerpen waar consumenten wel een keuze hebben!

  1. Of je wilt gaan stemmen bij de volgende verkiezingen
  2. Of je bloed wilt geven of niet
  3. Of je bij de politie wilt werken
  4. Of je de auto laat staan en voor het openbaar vervoer kiest.

Participerende ‘fan’
Door sociale media onderdeel te maken van je communicatiemix kun je samen met je donateurs, fans, patiënten en burgers bedenken hoe je je doelstellingen gaat behalen. Hierbij veranderd het marketing proces, doordat gebruikers mee gaan denken in het proces (Constantinides, 2013). Deze veranderingen in de marketing brengen non-profit bedrijven kansen voor de toekomst. Ze kunnen fans inzetten als ambassadeur van het merk en helpen de boodschap van de organisatie te verspreiden!

Non-profit organisaties zijn niet gericht op het maken van winst en zullen hierdoor sneller (waarschijnlijk) sympathieker gevonden worden. Dit komt omdat non profit organisaties een maatschappelijk relevant verhaal vertellen zonder winstoogmerk. Mensen willen zich best identificeren met zulke organisaties. Concluderend zijn sociale media dus uitermate geschikt voor non-profit organisaties en liggen er kansen voor de toekomst!

Share Post