De succesformule voor Instagram

feb 04 2016

De succesformule voor Instagram

Instagram gebruiken als marketingstrategie… In Nederland wordt het nog vrij weinig gedaan, terwijl de Amerikanen er gek op zijn. Instagram telt op dit moment 300 miljoen actieve gebruikers op maandbasis. 75 miljoen daarvan gebruiken het platform dagelijks.  Met de mogelijkheid tot doelgroepgericht adverteren is het dan ook niet gek dat Amerikanen dol zijn op dit platform voor marketingdoeleinden.

En in Nederland?

Wanneer we naar de cijfers kijken, is het raar waarom Nederlandse marketeers Instagram nog niet volop gebruiken. Wat blijkt, veertig procent van de dagelijkse Instagramgebruikers komen van Nederlandse bodem. Veertig procent! Daarbij moet wel gezegd worden dat de helft van deze dagelijkse gebruikers onder te twintig is. De andere helft bestaat voornamelijk uit de leeftijdsklasse 20 t/m 39 jaar. In de oudere leeftijdsklasse zakt het aandeel snel.

Nederlanders gebruiken Instagram massaal, zeker in de jongere leeftijdsklasse. Jongeren onder de 20 gebruiken Instagram zelfs nog vaker dan Facebook of Twitter. Sinds de integratie van adverteren op Instagram kunnen we spreken van een vrije markt voor marketingdoeleinden. Wij bespreken een aantal tips voor het juiste gebruik van Instagram.

Profiel

Zorg ervoor dat je profiel volledig is ingericht voordat je aan de slag gaat. Schrijf kernwoorden in je bio, voeg een profielfoto toe en genereer een link naar je website. Bedenk daarnaast goed wat je je volgers wilt laten zien. Dit is het begin van eenheid en herkenbaarheid. Gebruik bijvoorbeeld standaard hetzelfde filter, houdt dezelfde afmetingen aan en bedenk wat er in je beschrijvingen komt te staan. Ook de kwaliteit van de foto’s bepaalt de look-and-feel van je onderneming.

Bereik

Om meer bereik en volgers te krijgen, kun je ervoor kiezen om Instagram te koppelen aan Facebook. Dit kun je doen via je Facebookpagina. Daarnaast zijn hashtags een zeer effectieve manier om meer bereik te creëren. Met het gebruik van hashtags zorg je ervoor dat je foto gezien wordt. De hashtags moeten relevant voor zowel je foto als je business zijn. Hoe populairder de hashtag, hoe bekender jouw foto. De populairste hashtags van Nederland zijn in onderstaande foto te zien:

Populairste-Instagram-hashtags-2015

Achter de schermen

Iets wat voor business goed werkt op Instagram, zijn achter de schermen foto’s. Introduceer bijvoorbeeld je medewerkers, of laat je volgers zien met wat voor project jullie bezig zijn. Zo maak je je pagina persoonlijker, en creëer je vertrouwen in je organisatie.

Adverteren

Net als op Facebook, heeft Instagram ook een mogelijkheid tot adverteren. Dit is vooral geschikt voor branding-advertenties, loyaliteitsacties en het promoten van nieuwe en bestaande producten. Hiermee kun je meer volgers genereren en de naamsbekendheid vergroten. Met advertenties kun je knoppen toevoegen waarmee gebruikers direct naar je website of het product kunnen.

Adverteren kan op drie manieren.

  1. Foto-advertenties. Hiermee plaats je een foto zoals iedereen op het platform dit doet.
  2. Carrousel-advertenties. Hiermee kunnen gebruikers door meerdere afbeeldingen swipen.
  3. Video-advertenties. Hiermee zien gebruikers een video van maximaal 30 seconden.

De opbouw van het adverteren en kosten zijn gelijk aan die van Facebook. Adverteren op Instagram kan dan ook direct via je Facebookaccount.

Kortom, Instagram is een groot platform met vele mogelijkheden. Uit een onderzoek is gebleken dat Instagram advertenties effectiever zijn dan die op Facebook. Gebruikers zijn 2,5 keer meer geneigd om op een advertentie te klikken dan op een ander social media kanaal. Wanneer je Instagram op de juiste manier gebruikt, dus met sprekende foto’s, een ingericht profiel, hashtags en koppeling met Facebook, heb je een grote kans om meer uit jouw business te halen. Veel succes!

Share Post