Do’s and Dont’s voor het MKB in de Social Media

Do’s and Dont’s voor het MKB in de Social Media

Social Media kan erg effectief zijn voor MKB’ers, maar bij verkeerd gebruik kan het ook schade aanrichten. De MKB’ers merken dat het effect van social media in kracht toeneemt . Zie ook het eerdere blog . In toenemende mate zie je dan ook dat de MKB’er zich aanmeld op Facebook, Twitter en Linkedin.
In de praktijk blijkt het vaak niet zo makkelijk om professioneel gebruik te maken van een social media. Zonder een gestructureerd plan en doel ben je er vaak eindeloos veel tijd aan kwijt zonder al teveel resultaat. Welke valkuilen komen er nog meer om de hoek kijken? Het blijkt dat het meevalt met de gevolgen, maar voordat je je begeeft in de social media wereld, houd dan wel de volgende do’s and dont’s in je achterhoofd.

Als je een bericht deelt via de social media wil je graag dat dit zoveel mogelijk mensen bereikt. Het is ten eerste belangrijk dat je inhoud geeft aan je bericht, zo willen andere mensen uit jou netwerk jou bericht delen en heb je al snel een groot bereik. Zorg dat er achter je bericht een plan zit met meetbare doelen. Hou al je berichten gericht op je doel en zorg dat je al je berichten consistent en zakelijk schrijft.
Heeft een netwerk jou bericht gedeeld? Vergeet hem dan niet te bedanken. Zo weet diegene dat het gewaardeerd word en zal hij een volgend bericht sneller weer delen.

Je wilt graag dat je berichten gelezen worden en het is ook belangrijk dat je frequent wat laat horen, maar je wilt ook niet te opdringerig overkomen. Vind hierin een goede tussenweg, want als je te opdringerig bent kan het zijn dat mensen je uit hun netwerk zullen halen en ze zullen zeker je berichten niet gaan delen. Uit onderzoek blijkt dat als je op Facebook 4 tot 5 berichten per week uitdoet er zich de meeste engagement voordoet. Je dient je dan wel zoveel mogelijk aan de 50/30/20 regel te houden. Dit betekent: 50% nieuws, 30% persoonlijke berichten en 20% commercieel.

Je doelgroep zit waarschijnlijk op diverse Social Media, daar moet jij dus ook zitten! Je kan niet terugvallen op één medium. Gun jezelf de tijd om elk Social Medium eigen te maken en bouw rustig een sterk netwerk. Een te snel opgebouwd netwerk werkt vaak averechts én er is een kans dat je uit het netwerk word gegooid.
Blijft goed op de hoogte van wat ze over je bedrijf zeggen en luister goed naar je publiek. Reageer gevat en zakelijk op berichten, maar laat je nooit op een negatieve manier gaan. Blijf dus altijd positief.

Het belangrijkste is dus de kwaliteit van je berichten. Is je kwaliteit goed en zijn je berichten leuk, gevat, grappig of interessant dan is de kans groot de je berichten gedeeld worden en een groot publiek word bereikt!

Zie hieronder een infographic over de do’s and dont’ in de social media.

 

Do's and Dont's

Do’s and Dont’s

Share Post