Emailmarketing: zo haal je er je voordeel uit

Emailmarketing: zo haal je er je voordeel uit

Heb jij je wel is afgevraagd wat emailmarketing voor jou en je bedrijf kan betekenen? Veel ondernemers denken dat emailmarketing niet meer zinvol is en dat je beter kan inzetten op andere (sociale) media. Hoewel het meest succesvolle platform per organisatie verschilt, is het toch verstandig om op meerdere media in te zetten dan je alleen vast te pinnen op bijvoorbeeld Facebook. Emailmarketing zou zomaar heel effectief kunnen zijn. Hiermee kan je namelijk je klanten gratis kennis aanbieden over de branche waarin jouw organisatie opereert. Het slim inzetten van emailmarketing is daarbij de sleutel. In dit blog worden de beste tips voor emailmarketing gedeeld.

De voordelen

Benieuwd naar de voordelen van emailmarketing? Het allerbelangrijkste voordeel is misschien wel de warme band die je met je klanten kan opbouwen. Denk daarbij niet aan harde reclame die je je klanten geeft, maar nuttige informatie voor hun. Dat is namelijk waarom zij klant zijn van jouw organisatie. Via mail kun je veel van jezelf en je organisatie laten zien. Hierdoor zal je meer klanten aantrekken en makkelijker kunnen verkopen. Emailmarketing is daarbij heel betrouwbaar. Je richt je mailing slechts één keer in en je hebt jarenlang profijt van dit medium. Ongeacht welke ontwikkelingen er nog bijkomen in social medialand.

Zó willen mensen jouw mailing ontvangen

Nederland is nieuwsbriefmoe. Zorg dus dat je het woord ‘nieuwsbrief’ vermijdt. Haast niemand schrijft zich alleen in om nieuws te ontvangen over de organisatie. Mensen zijn op zoek naar kennis en nieuwe informatie over de branche waarin zij geïnteresseerd zijn. Speel hier slim op in en biedt ze deze informatie aan. Vraag ze dus niet om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, maar vertel ze dat ze informatie krijgen wanneer ze zich registreren. Dit klinkt veel minder opdringerig dan dat men zich kan inschrijven op een nieuwsbrief.

Zorg daarnaast dat je de aanmeldbutton overal laat terugkomen. Op je website, in blogs, op je social mediakanalen: overal waar jij en jouw organisatie zichtbaar zijn. Vaak is het slim om niet alle informatie te onthullen op je website. Maak je doelgroep nieuwsgierig naar meer zodat zij sneller getriggerd zijn om op die aanmeldbutton te klikken. Als zij gratis iets kunnen ontvangen wat voor hen interessant is, dan zullen ze dat snel doen.

Zorg voor slimme inhoud

Een voor klanten interessante mailing begint bij de onderwerpregel. De onderwerpregel is de trigger om een mailing te lezen, of om deze ongeopend te verwijderen. Een zeer groot deel van de mailings verwijderd direct in de prullenbak, dus dit is iets om rekening mee te houden. In de onderwerpregel kun je de ontvangers een vraag stellen die ze aan het denken zet. Andere slimme onderwerpregels zijn tip van de sluier of een onthulling van het onderwerp van die mailing. Zo maak je ze nieuwsgierig naar de rest van de mail en zullen ze sneller geneigd zijn om de mail te openen.

Zorg dat je mailing niet te lang is! Veel ontvangers haken bij een lang verhaal af. Iedereen is tegenwoordig druk en wil overzicht. Geef ontvangers in de mailing bijvoorbeeld vijf handige tips, een stappenplan of een interessante afbeelding. Verplaats je in de doelgroep en ontdek waar zij door getriggerd worden.

Vraag iets van je klanten

Je geeft je klanten informatie, maar uiteraard wil jij ook iets van hen. Wat je sowieso van je klanten krijgt is betrokkenheid. In het mooiste geval zelfs loyaliteit naar jouw bedrijf toe. Deze warme band met klanten is heel belangrijk voor een succesvolle organisatie. Naast deze warme band kan je in een email je klant iets vragen of aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een product die jij levert of een bepaalde dienst zoals een training. Om slim te verkopen, bied je de klant korting aan. Zo voelen zij zich speciaal en zijn ze sneller getriggerd om jouw aanbod af te nemen. Dit geeft de band die je opbouwt ook weer een boost. Een win-winsituatie dus.

Hoewel emailmarketing een relatief ouderwetse manier van marketing is, kan het enorm veel voor je organisatie opleveren. Zeker wanneer je het medium combineert met de andere online kanalen waar je op in zet. Denk hierbij aan links naar je social mediapagina’s in je mail en een aanmeldbutton voor je nieuwsbrief op je social mediakanalen. Zo laat je overal zien waar je zichtbaar bent. Zie emailmarketing vooral niet als een opdringerige verkoopmanier, maar gebruik het om je klanten nieuwe kennis en informatie aan te bieden. Zo krijgt het woord nieuwsbrief ineens een heel andere wending.

Share Post