Goede social voornemens? Both Social helpt je met 5 tips en een presentatie op weg!

dec 19 2013

Goede social voornemens? Both Social helpt je met 5 tips en een presentatie op weg!

Anno 2013 zijn er nog steeds vele bedrijven die op social media onvindbaar zijn. Ondanks de vele succescases die online te vinden zijn, zijn er nog steeds bedrijven terughoudend over het inzetten ervan. Naast het gebrek aan kennis is de belangrijkste reden hiervoor dat bedrijven claimen geen tijd te hebben voor social media. Het belang van social media wordt door steeds meer bedrijven, maar ook overheden en consumenten ingezien.

Hoewel het gebruik van sommige social media kanalen stagneert neemt het gebruik in de breedte met de vele nieuwe social media initiatieven, die we ook in 2013 weer zagen, nog steeds toe. Om die reden zullen veel bedrijven en organisaties die tot nu toe steeds de boot afhielden in 2014 alsnog overstag gaan. Wat ons betreft een goed voornemen, want zelfs in sectoren waar je het op het eerste gezicht niet van zou zeggen, kunnen social media absoluut van meerwaarde zijn.

Om iedereen die inderdaad het voornemen heeft om in 2014 serieus met social media aan de slag te gaan tegemoet te komen hebben we 5 praktische tips samengesteld. Tips waarmee je direct aan de slag kunt en die stuk voor stuk bijdragen bij het effectief inzetten van social media. Het hierboven genoemde tijdsgebrek zal een minder hoge barrière zijn dan vaak gedacht. Naast onderstaande tips vind je onderaan deze pagina een presentatie, waarin de tips nog eens beeldend worden toegelicht en in sommige gevallen aangevuld.

 

Tip 1: stel doelen!

Als je niet weet wat je wilt bereiken met social media, kun je ook niet bepalen wanneer je een doel bereikt hebt. Je weet niet wat het je op kan leveren, dus steek je je tijd liever in een andere bezigheid. Een bezigheid waarvan je weet wat je er aan hebt. Toch zijn er zeer concrete doelen te behalen met social media die ook perfect meetbaar zijn. 6 concrete doelen die je kunt bereiken met social media zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Reputatie verbeteren
  • Leads genereren
  • Klanten behouden
  • Medewerkers betrekken bij het bedrijf
  • Nieuwe medewerkers vinden
Doelen stellen is belangrijk...

Doelen stellen is belangrijk…

 

Tip 2: Ken je doelgroep

Een goede social media strategie werkt alleen als je duidelijk weet wie je doelgroep is en wat hun interesseert. Op het raakvlak tussen jouw product of dienst en de interesses van je doelgroep balanceer je met je social media strategie. In plaats van 10 social media uitingen die zonder duidelijk doel online worden geplaatst, kun je als je duidelijk weet tegen wie je het hebt veel van die uitingen weglaten. Naast dat je dat veel tijd oplevert omdat je veel weg kunt laten blijf je daardoor ook relevanter voor je doelgroep. Dit alles lijkt misschien een inkoppertje, maar bij veel bedrijven is bij het oprichten een keer bepaald wie de doelgroep is, maar is dat beeld daarna nooit meer gecheckt of bijgesteld. Het bepalen van de juiste doelgroep gaat vaker mis dan gedacht. Een handige manier om je doelgroep te bepalen is door het aanmaken van Persona’s. Persona’s helpen je bij het verkrijgen van een goed beeld van je doelgroep. Bekijk hier een voorbeeld van zo’n persona.

 

Tip 3: Meet welke content werkt

Er zijn online talloze manieren om dingen te meten. Denk aan het meten van clicks, het meten van commentaren op een bepaald bericht, het meten van likes, etc. De derde tip is simpel: maak hier gebruik van! Door te meten welke content werkt krijg je meer feeling voor je doelgroep. Daar komt bij dat het meten zelf heel simpel is, er zijn talloze tools die je hierbij helpen. Facebook heeft fantastische statistics, het aantal clicks op een link kan met bijvoorbeeld bit.ly perfect worden bijgehouden en voor retweets en replys heb je aan alleen Twitter al genoeg. Het meten van deze gegevens helpt jou enorm. Het verschaft jezelf inzicht maar ook je doelgroep zal er profijt van hebben. Zij krijgen na verloop van tijd immers meer berichten die hen aanspreekt, omdat jij na verloop van tijd beter weet wat werkt.

 

Tip 4: Monitor en reageer

Een klassieke fout van veel bedrijven bij het gebruik van social media is dat zij social media alleen zien als kanaal waarvandaan gezonden kan worden. De interactie maakt juist dat social media social zijn, en is daarom dus een cruciaal onderdeel van je social media strategie. In het begin zal het reageren je misschien tegenvallen en nutteloos lijken, maar juist bij een eenzijdige manier social media gebruik waarbij alleen gezonden wordt, zal de effectiviteit ervan na verloop van tijd afnemen. Door slimme monitoringsprogramma’s als Hootsuite en Tweetdeck (LINK) wordt het heel eenvoudig om alle berichten die op social media binnenkomen over een bepaald onderwerp, bedrijf of persoon te filteren. Zonder dat het jezelf zoektijd kost zorgen deze programma’s ervoor dat je niet wat van belang misloopt en dit alles zonder dat het je veel tijd kost.

 

Tweetdeck en Hootsuite zijn populaire monitoringstools...

Tweetdeck en Hootsuite zijn populaire monitoringstools…

 

Tip 5: Plan je berichten

Voor heel veel social media kanalen is het tegenwoordig mogelijk om je berichten in te plannen. Door in plaats van elke keer als er iets in je opkomt wat te plaatsen een gedegen planning te maken creëer je continuïteit in je uitingen. Het is van groot belang om een juiste hoeveelheid berichten over een juist tijdsbestek te verdelen. Dit zorgt dat je volgers zich niet gaan irriteren of je gaan vergeten. Een planning zorgt er daarnaast voor dat je handig kunt overzien wanneer je wat hebt geuit. Hierdoor kun je makkelijker een balans houden tussen bijvoorbeeld reclame-uitingen, bedrijfsnieuws en content over de sector waarin je werkzaam bent. Er bestaan zeer specifieke cijfers over de balans tussen deze uitingen (in onderstaande presentatie gaan we hier wat verder op in). Het inplannen van je berichten maakt dat je deze balans makkelijk bewaakt. Naast deze inhoudelijke argumenten zal het inplannen van je berichten je ook veel tijd op leveren. Door in plaats van elke dag 20 minuten te gaan zitten voor nieuwe social media uitingen, dat één keer per week te doen en hierbij gebruik te maken van de inplan mogelijkheden die er vandaag de dag zijn, bespaar je jezelf veel tijd.

 

De vaak vanzelfsprekende tips die hierboven staan zijn niet baanbrekend, maar wel effectief. Ze kunnen je helpen om effectiever om te gaan met social media. Door effectiever om te gaan met een fenomeen dat veel bedrijven nieuwe kansen biedt, kun je als bedrijf of organisatie groeien en dat is toch een mooi streven voor 2014.

Eén van onze presentaties over dit onderwerp:

Share Post