Bedrijfsleven in Nederland koploper op social media

Jul 08 2014

Bedrijfsleven in Nederland koploper op social media

Nergens in Europa stemt zo’n groot deel van de ondernemers af op sociale media als in Nederland. Het gebruik van sociale media blijft toenemen onder bedrijven, wat betekent dat de Nederlandse ondernemers binnen de Europese Unie ruim voorop lopen met het gebruik van Twitter, LinkedIn, Facebook en andere sociale media. Dit nieuws bericht het CBS onlangs.

Kracht

De kracht van sociale media komt hier wederom naar voren. Bedrijven zijn namelijk in staat om te communiceren met hun klanten en partners, maar zij gebruiken sociale media ook gewoonweg om zichtbaar te zijn. Sociale netwerken zijn onder bedrijven de populairste vorm van sociale media. Zo was 46 procent in 2013 actief op netwerken als Facebook of LinkedIn. Als men terug kijkt naar 2012 was dit nog maar 35 procent. Een mooie stijging van één op de tien bedrijven die in 2013 dus actief zijn geworden op een sociaal netwerk.

 
social-media-bereik2

Met name bij het werven van personeel, waarvan 50 procent sociale media gebruikt en bij het samenwerken met andere bedrijven (44 procent) is het verschil met de rest van de EU groot. Dit bericht het statistiekenbureau. In 2013 gebruikte 27 procent van de bedrijven in Nederland blogs of microblogs als Twitter. In de EU als geheel ligt het gemiddelde op slechts 10 procent. Onlangs had 46 procent van de Nederlandse ondernemers in 2013 een account bij een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. In 2012 was dit nog 35 procent.

Het CBS benadrukt dat één op de tien bedrijven in 2013 dus voor het eerst actief geworden is op een sociaal netwerk. Ook het uitzenden van video’s en foto’s op websites als YouTube is met een percentage van 23 procent populair. Daarnaast worden Wiki’s  minder vaak gebruikt met slechts 7 procent. Nu verbaasd het ons dan ook niet dat ICT -bedrijven sociale media het vaakst gebruiken. Met 81 procent zijn zij koploper binnen het bedrijfsleven, gevolgd door horeca en zakelijke dienstverleners. Binnen het bedrijfsleven maken vervoerder het minst gebruik van de kanalen. Ook bouwbedrijven laten kanalen als Twitter en Facebook vaker links liggen.

Imago

De meeste bedrijven binnen de EU gebruikten sociale media om het imago van het bedrijf verder te ontwikkelen, maar daarnaast ook voor marketing en producten. De meeste bedrijven (Nederland 76 procent) gebruiken sociale media om het imago van het bedrijf een boost te geven en om producten aan te prijzen. Dat imago een belangrijk item is binnen een bedrijf weten we, maar nu blijkt dat zelfs één op de drie bedrijven een sociale mediabeleid weet te hanteren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat niet iedere medewerker namens het bedrijf berichten mag plaatsen. In 2012 had slechts één op de vier bedrijven zulke richtlijnen.

Internet verbindt mensen en kennis

Internet is tot op heden ook nog niet gestopt met ontwikkelen. Eerst werd gedacht dat internet vooral draaide om communicatie. Daarna werd geprobeerd hier geld mee te verdienen. Anno 2014 zoekt het zijn echte vorm: het verbinden van mensen en kennis. Bedrijven laten steeds meer beslissingen over aan computers. Een simpel voorbeeld hiervoor, met wellicht gevolgen voor ondernemers zijn de vergelijkingssites.

 sociale-media-nederland

Nederland is kortom goed op weg! Wanneer ondernemers weten in te spelen op alles wat sociale media met zich meebrengt, gaan ze een gouden toekomst tegemoet. 

 

 

Share Post