Het één sluit het ander niet uit – social media & offline promotie

Het één sluit het ander niet uit – social media & offline promotie

Oh nee, slecht nieuws voor mond tot mond en sociale media! Uit onderzoek van KellerFay Group biljkt dat slechts 10% van de conversaties op de social media gaan over producten. Dus de overige 90% gebeurt offline. Terug naar het uitdelen van samples op de straten, promotie flyers en adverteren in kranten? Niet echt, het laat alleen zien dat alleen het gebruik van social media een toevoeging is en dat je het moet integreren met andere kanalen (TV, Radio). En dat je dus als merk zowel offline EN online promotie moet maken. Maar hoe doe je dit? Wat zorgt ervoor dat men in de offline wereld naar jouw website gaat en deel gaat nemen in de social media / website. Of andersom geredeneerd, vanuit de social media / website naar de offline wereld te betrekken. Bijvoorbeeld van Facebook fan pagina naar een bezoek aan jouw winkel.

Er moet dus worden nagedacht om mensen op beide manieren te prikkelen. Een cross media integratie wordt dit ook wel genoemd. Zorg voor het promoten van bijvoorbeeld folders, posters en samples dat men een toegevoegde waarde heeft om naar jouw website of social media kanaal kan gaan. Een toegevoegde waarde voor een consument kan zijn om bijvoorbeeld meer achtergrond informatie te krijgen over jouw product/ dienst. En dat je dus inspeelt op het verhogen van merkbeleving. Of mensen die jouw gaan volgen, kortingen kunnen krijgen op producten en dat jouw afzet (direct) verhoogt wordt.

Andersom geredeneerd, van online bezoek naar offline bezoek. Zorg ervoor dat men die online binnenkomt, gemotiveerd wordt om bijvoorbeeld naar jouw winkel te gaan. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een bon uit te laten printen die je op de social media kanalen promoot. Of vaste volgers via Twitter / Facebook etc. een promotieactie te geven om een cadeautje op te halen. Kortom, tal van mogelijkheden dat men over jouw dienst gaat praten, wat tot gedrag leidt.
Dit soort acties zorgen ervoor dat mensen, zowel online als offline over je product / dienst geïnformeerd worden en dat zij over je gaan praten. Zij zullen dit via social media en de offline wereld bespreken met elkaar. Maar de informatie toestroom, die jij als organisatie levert, moet dus in meerdere kanalen zitten, want iemand die informatie uit social media ontvangt bespreekt dit vervolgens offline weer en vice versa.

Kan ik de 10% niet laten zitten en mij concentreren op de overige 90%?
Helaas niet, want de mensen die veel op social media bespreken, zijn ook de mensen die vaak online product meningen geven. En deze product meningen zijn in het verleden zéér belangrijk gebleken voor de aankoop van een product. Men zoekt namelijk steeds vaker online informatie, voordat zij op een aankoop overgaan. Het is dus wel zo gemakkelijk als jouw product positief wordt beoordeeld. Daar aan toegevoegd, is dat wanneer een product / dienst in de social media besproken wordt het effect heeft op de offline wereld. Gevoel over een product of dienst die via social media kan worden opgewekt, werkt dus weer door in de offline wereld. Wat weer bewijst, het een sluit het ander niet uit.
Voor nog wat leuke feiten verwijs ik je naar de bron van het artikel: http://bit.ly/9OE0Eq

P.s. Both Solutions zal 9 september 2010 een seminar geven over mond tot mond reclame in social media en geeft hierbij ook praktijk voorbeelden. Dit is dus social media promotie wat moet leiden tot het offline bezoeken van de seminar

Share Post