Hoe betrouwbaar zijn online reviews?

apr 17 2016

Hoe betrouwbaar zijn online reviews?

Veel mensen kopen hun producten online. Miljoenen producten zijn te bestellen met een simpele muisklik. Denk hierbij ook aan vakanties, tickets voor een concert, voedingsmiddelen en noem maar op. Een voordeel van online kopen is dat je makkelijk prijzen kunt vergelijken. Waar je vroeger elke winkel af moest struinen om de laagste prijs te vinden kun je het tegenwoordig in een paar muisklikken weten. Het nadeel is dat er zoveel websites bestaan dat je niet meer weet waar je het beste je online aankopen kunt doen.

Een review is een recensie over een product of dienst. Vaak wordt dit geuit in een vijftal sterren. Hierbij is een score van één ster heel slecht en vijf sterren heel goed. Omdat tegenwoordig bijna iedereen toegang heeft tot het internet is het relatief makkelijk om in een paar muisklikken een positieve of negatieve review achter te laten. Hoe betrouwbaar is een online review bij het aankopen van een product?

Invloed van een review

Een review kan invloed hebben op het aankoop gedrag van consumenten. Consumenten kopen over het algemeen sneller een product met veel positieve reviews. In de praktijk zijn er zowel voordelen als nadelen bij het raadplegen van een review. Het voordeel kan zijn is dat je gedetailleerde informatie over het product te zien krijgt van een gebruiker die het product al enige tijd in bezit heeft. Maar hoe weet je als potentiële koper of deze gebruiker het product daadwerkelijk heeft gekocht en in bezit heeft?

Internet is een anoniem platform waar iedereen zelf kan bepalen met welke gegevens ze online willen staan. Hiermee is de drempel om een review over een product achter te laten laag. Niemand weet wie je bent en kan dit achterhalen. Dit kan een behoorlijke impact hebben op reviews. Als iedereen anoniem een review achterlaat, hoe weet je dan of deze reviews wel echt zijn? Aan de andere kant kunnen veel mensen hun mening laten horen waardoor je als consument niet zomaar een miskoop doet.

Webshops hebben baat bij positieve reviews omdat het hun omzet kan verhogen. Consumenten hebben baat bij goede reviews, zowel positief als negatief. Ze kunnen daardoor een betere keuze maken en kiezen voor een kwaliteitsproduct. Daarnaast krijgen webshops realtime feedback van hun klanten. Maar als webshops baat hebben bij positieve reviews kan dit ook zorgen voor een hoger aantal onechte reviews.

Doordat reviews anoniem geschreven zijn kunnen webshops mensen inhuren die positieve reviews achterlaten over hun producten. Dit kan het koopproces van de consument beïnvloeden. Er wordt geschat dat 20-30% van alle online reviews niet echt zijn. Maar ook consumenten kunnen negatieve achterlaten die niet terecht zijn. Webshops kunnen hier soms behoorlijk door in de problemen komen. Als er eenmaal iets op internet staat krijg je dit er bijna niet meer af. Online reviews kunnen dus voor de consument als webshop zowel positief als negatief zijn.

Online reviews en social media

Er zijn vele websites te vinden waar je reviews anoniem kunt achterlaten. Klezzer koppelt reviews en klantenervaringen aan social media. Op deze manier is het voor de consument mogelijk om te achterhalen wie de review geschreven heeft. Het nadeel daarvan is dat mensen die een review willen schrijven een gedeelte van hun privacy moeten opgeven.

Een review is voor zowel de webshop als consumenten erg belangrijk. Het verhoogt enerzijds de omzet van de webshop en het levert de consument betere kwaliteitsproducten op. Aan de andere kant zijn reviews vaak anoniem, niet te verifiëren en zijn zowel positief als negatief beïnvloedbaar door webshops en consumenten.

De digitale winkelstraat is de afgelopen jaren enorm gegroeid en zal de komende jaren nog flink doorgroeien. Online reviews worden daarom steeds meer en vaker geschreven. Maar door de anonimiteit van het internet zijn reviews niet altijd betrouwbaar. Reviews koppelen aan social media zou een oplossing kunnen zijn. Maar er bestaan ook veel onechte social media accounts welke dan gefilterd moeten worden. Eén ding is zeker, online klantervaringen, reviews en beoordelingen zullen steeds belangrijker worden voor zowel webshops en consumenten.

Share Post