Hoe klanten te verleiden via social media?

Hoe klanten te verleiden via social media?

Bij de social media club Enschede van januari kwam mediapsycholoog Mischa Coster op bezoek. Mischa houdt zich bezig met online verleiding. Aangezien klanten steeds zich steeds meer op afstand begeven, is het verleiden van de online klant van wezenlijk belang.

Volgens het behavior-model van BJ Fogg zijn er drie factoren waarom consumenten de keuzes maken die ze maken. Deze drie factoren zijn:

Ability – De consument moet het zo makkelijk mogelijk gemaakt worden om een product of dienst aan te kopen.

Triggers – In de online wereld ook vaak de CTA (call to actions) genoemd. Dit zijn de triggers die consumenten nodig hebben om over te gaan tot een aankoop.

Motivatie – Dit refereert aan de persoonlijke drijfveren van een individueel persoon.

Mensen maken beslissingen op basis van een aantal principes, zo ontdekte Prof. Cialdini. Dit zijn de zes principles of persuasion. Coster heeft deze zes principes hier verder uitgelegd.

Deze zes principes zijn:

1 Wederkerigheid
Mensen willen terug geven wat ze van anderen hebben ontvangen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-lJTmAZ8KA4&feature=share&list=PL6F311B12DC0E7FBC[/youtube]

 

2 Commitment en consistentie
Als je A hebt gezegd, zal je ook B willen zeggen.

[youtube]http://youtu.be/rQOlgvZqzX8[/youtube]

 

3 Sociale Bewijskracht
Mensen doen dingen die ze ook andere mensen zien doen.

[youtube]http://youtu.be/sno1TpCLj6A[/youtube]

 

4 Sympathie
Mensen zeggen ja tegen personen die ze kennen en sympathiek vinden.

[youtube]http://youtu.be/OwN3J1VytH4[/youtube]

 

5 Autoriteit
Mensen zijn geneigd om een autoriteit te gehoorzamen.

[youtube]http://youtu.be/yFvwr05TMAo[/youtube]

 

6 Schaarste
Als een product schaars is, wordt er meer waarde aan toegekend.

[youtube]http://youtu.be/nKPBLh2HyPc[/youtube]

 

Gebruik deze principes op een verantwoorde manier in je verschillende campagnes.

Share Post