How –to: Facebook targetting op basis van je adressenbestand

mei 08 2015

How –to: Facebook targetting op basis van je adressenbestand

Als adverteerder wil je zo relevant mogelijk zijn voor je doelgroep. Je kunt je budget maar 1 keer uitgeven en daarom moet een advertentie te allen tijde passen bij de ontvanger. Sinds social media haar intrede deden hebben marketeers daarom steeds nieuwe targetting mogelijkheden gekregen.

Maar hoe vind je je potentiële doelgroep nou beter, dan door een nauwkeurige analyse te maken van je huidige klantenbestand?  Precies dat is één van de vele mogelijkheden die Facebook adverteren biedt, en het mooie is dat Facebook hier niet stopt. Facebook geeft je namelijk de mogelijkheid om op basis van die klantengegevens, in combinatie met de gigantische database aan demografische en sociale gegevens die Facebook bezit, een lookalike doelgroep aan te maken. Groepen mensen, die op basis van een gigantische dataset, overeen komen met je huidige klanten dus!

Een functie die Facebook ook opeens erg interessant maakt voor B2B marketing, want in plaats van mensen te vangen op basis van gegevens die ze vaak niet hebben ingevuld (in tegenstelling tot bijvoorbeeld hun LinkedIn profiel), selecteer je op reeds bekende klanten en iedereen die op hen lijkt.

Stappenplan

In deze how-to blog zullen we stap voor stap toelichten hoe je dit aanpakt..

1. Ga naar de doelgroepen pagina van Facebook:

https://www.facebook.com/ads/audience_manager/

1

 

2. Klik op “Maak een aangepaste doelgroep” en vervolgens op klantenlijst.. Hier kun je elk van de drie opties gebruiken om de adressenlijst daadwerkelijk up te loaden, ook importeren via MailChimp behoort tot de mogelijkheden.

Doelgroepbeheer

 

3. Upload het bestand

Doelgroepbeheer2

 

4. Het kan 30 minuten duren voordat je doelgroep gebruiksklaar is.

Doelgroepbeheer4

 

5. Nu wordt je gevraagd of je je doelgroep wil uitbreiden. Klik op deze optie.

Doelgroepbeheer5

 

6. Kies een land waarop je je advertentie wil richten, vervolgens komt er een slider in beeld waarin je het gewenste bereik aangeeft. Hoe meer je naar rechts slide, hoe groter het bereik, maar hoe meer je naar links slide, hoe preciezer de doelgroep overeen komt met de doelgroep zoals jij die hebt aangeleverd bij Facebook. Selecteer je voorkeur, klik vervolgens op de blauwe “Doelgroep maken” knop.

Doelgroepbeheer 6

 

7. Facebook begint nu met het maken van een Lookalike doelgroep. Dit kan 6 tot 24 uur duren.

2

 

8. Boven in beeld kun je nu op Advertentie maken klikken, vervolgens kun je advertenties maken zoals je dat gewend bent in Facebook.

Adverteren op Facebook

 

Let op:

  • Zorg ervoor dat de lijst die je upload voldoende email adressen bevat (minimaal 500).
  • Zorg ervoor dat je eventuele adblockers van je browser uit zet wanneer je een campagne maakt.

Met de Lookalike audiences kun je op een makkelijke manier nieuwe klanten vinden op basis van je huidige klantenbestand. Facebook neemt het moeilijke denkwerk uit handen.  Naast de mogelijkheid van een lookalike audience bieden de doelgroeplijsten je nog vele meer mogelijkheden. Zo kun je retargetten op basis van een nieuwsbrief of met verschillende lijsten mooie A-B testen uitvoeren.

Share Post