Is de overname voor Skype, Yammer en Google Drive daar?

okt 20 2016

Is de overname voor Skype, Yammer en Google Drive daar?

Vorige week lanceerde Facebook een nieuw veelbelovend platform voor business to business: Facebook Workplace. Een intern digitaal platform waarop medewerkers kunnen samenwerking én waar zij kennis kunnen delen. Voorspellers geven aan te verwachten dat het platform Yammer en Skype over zal gaan nemen. En het gaat de goede kant op: het platform heeft inmiddels al 1.000 klanten, waaronder grote namen als booking.com, Oxfam en Starbucks.

Wat is Facebook Workplace

Facebook Workplace is een multifunctioneel en allesomvattend systeem. Het brengt verschillende mogelijkheden uit Yammer, Slack, Skype, Google Drive, Google Hangout en Jive samen. Denk aan een persoonlijke tijdlijn, een eigen profiel, videobellen, chatten, delen van documenten en andere bestanden: noem maar op. Ook biedt Workplace de nieuwste mogelijkheden van het ‘gewone’ Facebook. Je kunt namelijk live videobeelden delen binnen een groep. Kortom: een allesomvattend systeem wat ervoor zorgt dat je niet constant hoeft te switchen tussen verschillende programma’s.

Twee jaar geleden werd de bèta-versie van het platform al gelanceerd: Facebook At Work. Inmiddels werkt alles optimaal en is het platform compleet ingericht op de arbeidsmarkt.

Hoe het werkt

Facebook Workplace zal een serieuze concurrent worden voor Yammer, Slack, Communicator en Skype, maar ook voor Google Drive. Beter gezegd, dat is het al gezien het grote succes wat het platform in slechts een week al boekte. Maar hoe ziet het systeem er nou precies uit?

Facebook Workplace lijkt in gebruik gelijk aan Facebook voor gewone consumenten. Het scherm ziet er dan ook hetzelfde uit en je gebruikt dezelfde knoppen. De toekomstige gebruiker weet dus al het werkt, wat het desbetreffende bedrijf een hoop zal schelen aan uitleg en aan een knoppencursus. Hoewel de opbouw eruit ziet als het reguliere Facebook is de opmaak aan te passen naar de huisstijl van het bedrijf. Zo staat het logo van je bedrijf bovenin en wordt het donkerblauwe van Facebook vervangen door de kleuren van jouw organisatie. Bovendien staat Facebook Workplace los van het persoonlijke account van je medewerkers.

facebook-workplace-desktop

Kosten en privacy

Facebook Workplace is een betaalde omgeving en bevat geen advertenties. Het systeem is in vergelijking met concurrenten iets voordeliger: bij een bedrijf met 1000 medewerkers betaal je per medewerker 3 dollar per maand. Iedere medewerker heeft daarmee toegang tot de gedeelde documenten en zij hebben de mogelijkheid om met elkaar te chatten. Bovendien is het systeem volledig privé. De software draait niet openbaar zoals bij het gewone Facebook wel het geval is.

Toekomstvoorspelling

Gezien de vele mogelijkheden die Facebook Workplace biedt, zal dit wel eens the new thing kunnen zijn. Verwacht wordt dan ook dat het systeem een grote plek zal innemen in het bedrijfsleven. Wel is het voor bedrijven over het algemeen een grote stap om over te stappen van systeem. Privacy ligt ook gevoelig bij bedrijven. Wij voorspellen dat de grote, innovatieve bedrijven het voortouw zullen nemen en dat de rest gaat volgen…

Je leest er hier meer over.

Share Post