3 tips om bereik & betrokkenheid te vergroten

Jun 15 2015

3 tips om bereik & betrokkenheid te vergroten

Visuele content zorgt voor meer betrokkenheid van je fans bij je Facebook (bedrijfs)pagina. Foto’s en afbeeldingen worden eerder bekeken dan tekst, sneller gedeeld, becommentarieerd en vaker geliked.  In één van de 8 tips die we eerder gaven , suggereerden we om close-ups van mensen te posten. Nog effectiever is het dan om tags te (laten) plaatsen. Maar niet alleen tags vergroten je bereik en betrokkenheid; ook video is zeer effectief; en adverteren maakt het helemaal af.  In deze blog nemen we je mee en delen we tips.

Vergroot je bereik met Taggen
Taggen betekent letterlijk markeren. Voeg je tags toe aan de inhoud van je bericht, dan wordt er een link gemaakt waarop mensen kunnen klikken om meer informatie te krijgen. Je kunt andere mensen laten weten dat ze voorkomen in een foto, of in andere inhoud die je hebt geplaatst, of je kan hen er expliciet op attenderen. De mensen die je tagt, krijgen een melding, zodat ze je bericht gaan zien. Facebook plaatst ook automatisch het bericht op het profiel van die persoon, en zo wordt de inhoud van het bericht zichtbaar in het nieuwsoverzicht van alle Facebookvrienden van die persoon.

Anderen details laten toevoegen kan ook. Iedereen kan foto’s en berichten van anderen taggen en bij iedere tage wordt je naam weergegeven, zodat altijd duidelijk is van wie informatie heeft toegevoegd of gemarkeerd.

Foto’s en Video’s toevoegen en taggen op je Facebook (bedrijfs)pagina
Niet alleen je directe vrienden, maar ook fans, klanten of partners kunnen foto’s of video’s  toevoegen en daarin mensen of inhoud taggen.  Omdat Facebook de mogelijkheid niet standaard heeft ingesteld, delen wij waar en hoe je dit kunt aanpassen.

Ga als eerst naar je eigen pagina, in ons geval die van Both Social.

1. Instellingen
Rechts bovenaan je pagina vind je de knop ‘Instellingen’. Klik hier op.

Beginpagina

2. Algemeen
Klik vervolgens op ‘Algemeen’ in het linker menu.

3. Publicatiemogelijkheden
Ga naar ‘Publicatiemogelijkheden’ en sta anderen toe om foto’s en video’s op de tijdlijn van je pagina te publiceren. Sla je wijzigingen op.

Publicatiemogelijkheden

Anderen kunnen nu foto’s en video’s op jouw bedrijfspagina plaatsen, maar nog niet henzelf of anderen hierin taggen.

4. Mogelijkheid tot taggen
Ga op zoek naar mogelijkheid tot taggen.

5. Andere mensen toestaan om foto’s en video’s te taggen
In de standaardinstelling is het anderen niet toegestaan om te taggen. Selecteer ‘Anderen toestaan gepubliceerde foto’s en video’s te taggen’ en sla de wijzigingen op.

Taggen aan

Nu kunnen de volgers van je bedrijfspagina een andere pagina of vriend taggen in foto’s en video’s. Als beheerder kun je tags altijd weer verwijderen en de persoon die getagd is kan zelf ook altijd de tag weer verwijderen. Je kunt de tag ook verbergen op je tijdlijn, of je privacyinstellingen zo bijwerken dat je eerst de berichten en foto’s waarin je wordt getagd kunt bekijken voordat ze op je tijdlijn worden geplaatst.

Om je organisch bereik nog verder te vergroten, zijn er natuurlijk een aantal dingen waar je verder rekening mee moet houden. Plaats berichten wanneer je publiek online is (je kunt hiervoor gebruik maken van het inplannen van berichten), blijf actueel met je content (haak bijvoorbeeld aan bij evenementen, nieuws, feestdagen en kijk ook eens op www.inhaakkalender.com), zoek de interactie met je publiek (logisch, maar het werkt nog altijd evengoed), en wissel berichten ook eens af.

Video’s
Maak niet alleen gebruik van de kracht van foto’s, maar plaats ook video’s om je bereik en betrokkenheid te vergroten.

Video kan mensen verbinden, ontroeren en raken en tot actie of aankoop aanzetten. Je kunt op afstand instructies en informatie geven; een levende boodschap overbrengen, en met video kun je ook een onderwerp of een gebeurtenis zo belichten dat er een zogenoemde ‘social rush’ ontstaat. Combineer je video met social media, zoals Facebook dan vergroot je je bereik en betrokkenheid enorm.

Video’s uploaden op Facebook
Plaats je een video, zorg dat die automatisch begint met afspelen. Deel je YouTube video niet, maar upload de video direct op Facebook. Dit heeft een aantal voordelen: de compatibiliteit is altijd goed, en automatisch afspelen zorgt voor meer exposure. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat automatisch afgespeelde video’s op Facebook vaker werden bekeken, gedeeld, geliked of van commentaar werden voorzien. Engagement verhogend dus.

Video’s voor adverteerders
Om wat voor boodschap het ook gaat, video is een ideale manier om een verpletterende indruk achter te laten. Zet sfeer en merkbeleving voorop, en de sales (komt vanzelf) later.

Meeslependheid, geluid, kleur en beweging zijn vaak onderdeel van marketingcampagnes, zeker wanneer merken veel aandacht willen trekken binnen een kort tijd.  Maak je video niet te lang (creëer eventueel een reek – heb je direct meer content), kom direct tot de kern en grijp de aandacht van je publiek!

2015-06-02 13_13_25-Facebook

Stem de content af met je doelgroep (persona’s)

Zorg dat de video iets doet. Dat hij aangrijpt, mensen inspireert, aan het denken zet, boos maakt, of juist aan het lachen. Vraag je af of het eindresultaat like-able of share-able genoeg is. Zo niet, fine-tune dan. Maak een afweging in de manier waarop je wilt overkomen: authentiek zijn is altijd belangrijk, maar om de geloofwaardigheid ten goede te komen, maak het zeker ook professioneel.

Zoek rapport; niet alleen in woorden of geluid, maar des te meer in lichaamstaal. Niet iedere video wordt afgespeeld met geluid, dus zorg ervoor dat je video ook zonder geluid een boodschap heeft.

Neem niet zomaar van ons aan dat foto’s en video’s altijd de juiste content zijn. Plaats dan ook niet te veel (1-2 video’s per week is genoeg; in totaal 4-5 berichten per week). Goed scorende content voor de één, hoeft niet per definitie goed te scoren bij de ander. Hoewel uitkomsten uit de vele onderzoeken je inspiratie kunnen geven voor wat werkt en wat niet, blijft het belangrijk om te monitoren wat wanneer voor jou werkt. Probeer uit en kijk achteraf welke berichten de meeste mensen hebben bereikt, en de betrokkenheid hebben vergroot.

Gebruik deze informatie om te bepalen wat jouw publiek of doelgroep als relevant ervaart.

Adverteren
Als je weet dat een bepaald bericht of type content goed voor jou werkt, kun je dit bericht een boost geven. Met adverteren voor de best scorende content sla je twee vliegen in één klap: verhoogde betrokkenheid en meer organisch bereik. Om ‘serieus’ impact te maken; is een advertentie of Facebookcampagne zeker aan te raden. Realiseer je wel dat organisch bereik alleen onvoldoende zoden aan de dijk zet; en blijf dus afwisselen; leren: toepassen, monitoren en bijsturen; ook om het maximale uit je budget te halen.

Wil je je video promoten, maak dan gebruik van Facebook-advertentiebeheer om er een gerichte actie aan te koppelen. Kies een doel:

2015-06-15 11_18_51-Adverteren op Facebook

Selecteer vervolgens de pagina waarvoor je de advertentie wilt inrichten en stel je doelgroep in. Upload je video en geef je boodschap mee. Zorg ervoor dat je still maximaal 20% tekst bevat, anders keurt Facebook de advertentie af. Bekijk een preview. Voeg als laatste een aanzet tot actie toe als je dat wilt (een aantrekkelijke tip). Heb je bijvoorbeeld een sneakpreview voor een voorstelling, dan zou je kunnen kiezen voor ‘boek nu’, zodat mensen na het bekijken van de korte introductie de voorstelling aan boeken. Tijdens en na de film krijgen je kijkers dit dan te zien.

We gaan ervan uit dat je met deze adviezen je bereik en betrokkenheid op Facebook kunt vergroten. Heb je zelf nog interessante tips of ideeën? Laat het ons weten.

Share Post