Jouw klant in 2015

jan 05 2015

Jouw klant in 2015

Een aantal maanden geleden poste Reuvensgorsht een mooi overzicht van verschillende onderzoeken die iets zeiden over de klant van de toekomst. Nu, aan het begin van 2015 is het goed om deze infographic er eens bij te pakken. In de infographic worden aan de hand van persona Mike een aantal trends behandeld. We hebben er een paar uitgekozen die we hieronder toelichten. De hele infographic is onderaan de pagina te bekijken.

Altijd online

Als eerste valt op dat we tegenwoordig met onze smartphone altijd verbonden zijn. Voor we gaan slapen kijken we er nog even op en ook als we wakker worden is de smartphone het eerste waar we naar kijken. Om onze liefde voor de smartphone duidelijk te maken is het goed om er een onderzoek bij te pakken van de McCann Worldgroup. Zei ontdekten dat maarliefst 53 procent van de jonge mensen liever hun gevoel voor geur op zou geven dan te moeten leven zonder smartphone!

Uitgesproken..

De klant van tegenwoordig is bovendien erg uitgesproken. 1/3 van de consumenten heeft al eens social media gebruikt om hun mening over een product of dienst te delen. Dat biedt enorme kansen, maar ook gevaren. Een ontevreden klant stak vroeger misschien een paar vrienden aan, nu weet de hele wereld het direct. Het is erg belangrijk om in kaart te hebben hoe er online over je gesproken wordt, en waar mogelijk deze uitingen positief te beïnvloeden. Bijna iedereen die iets Tweet over een bedrijf waardeert een antwoord van dit bedrijf.

Laagste prijs

Een groot gevaar voor veel winkels is showrooming. 41 procent van de consumenten heeft dit wel eens gedaan. Het houdt in het kort in dat je je eerst in een winkel laat informeren over een product maar vervolgens online uitzoekt waar je dat product het aller goedkoopste kunt krijgen. Ongeacht hoe goed de service in de eerste winkel was, koop je het product bij de goedkoopste aanbieder. Omdat je als kleine keten vaak niet op kunt tegen een grote prijsvechter, moet je hier creatief mee omgaan. In de VS hebben bedrijven als Wal-Mart al maatregelen genomen door te zorgen voor een exclusief aanbod van producten dat nergens anders te vinden is, zodat je die producten wel bij hun moet kopen.

Op zoek naar authenciteit

Een schreeuwende advertentie werkt steeds minder goed. Consumenten luisteren steeds minder wat advertenties zeggen maar gaan in plaats daarvan op zoek naar het verhaal achter een bedrijf. Reclames die producten mooier voor doen dan ze zijn en trucjes die vroeger hielpen zijn steeds minder effectief. Bedrijven als Apple en Starbucks hebben een soort cultuur rondom hun producten geschapen waardoor ze nu erg populair zijn.  Het is van cruciaal belang om het verhaal achter je bedrijf te vertellen.

Weinig geduld..

Als laatste heeft de consument steeds minder geduld. Waar je vroeger nog wel eens een paar weken moest wachten op je bestelling is dat nu bijna ondenkbaar. Kledingsites in Nederland zorgen vaak al voor een levering binnen een dag (voor 22:00 uur besteld? Morgen in huis!) en dat is voor electronica en andere zaken niet anders. Waar dat geduld als het op levertijd aankomt steeds minder wordt geldt dat ook voor de overige communicatie met bedrijven. We behandelden eerder al dat de klant van tegenwoordig steeds uitgesprokener is , dus wanneer een consument een vraag Tweet naar een bedrijf, verwacht hij of zij eigenlijk ook een antwoord, en eigenlijk ook nog wel dezelfde dag. Een goede online monitoring is daarom erg belangrijk.

 

Bekijk de infographic hier:

mike-customer-2015

Share Post