Mannen en vrouwen op sociale netwerken

jul 10 2013

Mannen en vrouwen op sociale netwerken

Wie zegt dat mannen maar één ding tegelijk kunnen? Het mag dan wel wetenschappelijk aangetoond zijn, maar als we kijken naar wat cijfers over het gebruik van mannen op sociale netwerken blijkt dat zij wel degelijk meerdere dingen tegelijk kunnen, namelijk lid zijn van meerdere sociale netwerken.  Laten we eens gaan kijken naar de verschillen tussen het vrouwelijk en mannelijk geslacht met betrekking tot het gebruik van social media. 

Vrouwen en social media

Als we kijken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen op het gebied van social media kan er gezegd worden dat  vrouwen over het algemeen meer gebruik maken van sociale netwerken. Wanneer je met behulp van social media vrouwelijke producten of diensten onder de aandacht wil brengen is het handig om te weten van welke netwerksites vrouwen het meest gebruik maken.  Je moet immers weten waar je doelgroep zich bevindt. Wanneer je goed in kaart hebt gebracht van welke sites vrouwen het meest gebruik maken kun je hier als bedrijf op inspelen. Door bijv. Like en win acties op te zetten. Over het algemeen zijn vrouwen hier gevoeliger voor dan mannen; zijn zij sneller geneigd om hier niet aan deel te nemen. Vrouwen daarentegen liken en sharen zo goed als de hele dag door.

Knipsel1

 

Vrouwen:  Facebook, Twitter, Pinterest

Facebook, Twitter en Pinterest, deze 3 sociale netwerksites worden het meest gebruikt door vrouwen. Facebook is als een online thee kransje; allerlei nieuwtjes worden onderling besproken, zonder ook maar de deur uit te hoeven.

Pinterest;  een van de snelst groeiende social media waar je al je creativiteit kwijt kunt. Pinterest is als een groot prikbord waarbij je al je bewerkte foto’s overzichtelijk kunt plaatsen. Ook voor bedrijven is dit een handige tool.

Nu je op de hoogte bent waar je doelgroep zich op bevindt, is de vraag wat vrouwen nog meer op internet doen. En jawel, je kunt er niet om heen; al die vriendschapsverzoeken van spelletjes als Farmville en CityVille.
Knipsel2

Zynga

Zynga is een computerspelontwikkelaar en is opgericht in 2007.  Zynga creëert browserspellen voor netwerksites zoals Facebook, MySpace en Google+  en trekt dagelijks zo’n 20 miljoen spelers. Enkele voorbeelden hiervan zijn CityVille, FarmVille en ChefVille. Waar vroeger grotendeels mannen zich bezig hielden met online gaming, zijn de rollen nu omgedraaid. Anno 2013 zijn het de vrouwen die meer gebruik maken van online spelletjes.

Knipsel3

 

Mannen: Reddit, Google+, LinkedIn…

Nu je er zeker van overtuigd bent dat vrouwen zich alleen maar bezig houden met sociale netwerksites blijkt dat ook mannen er wat van kunnen. En wel op Reddit, Google+ en LinkedIn. Laatstgenoemde is erg belangrijk om je zakenrelaties te onderhouden en/of te ontwikkelen.  En voor wie nog nooit van Reddit heeft gehoord; dit is een online nieuwswebsite. NUjij.nl is hier een Nederlands voorbeeld van.

Knipsel5

 

Niet alleen verschillen…

Er zijn ook wat overeenkomsten te noemen;  zo maken bijna evenveel mannen en vrouwen gebruik van het sociale netwerk Tagged. Tagged is opgericht in 2004 en heeft op dit moment ongeveer 100 miljoen leden.  Met Tagged kun je nieuwe mensen ontmoeten, online spelletjes spelen en je interesses delen. Deze website wordt gesponsord door; jawel reclame, in de vorm van advertenties.

Knipsel4

 

Concluderend…

Zoals in het begin al aangegeven werd, maken vrouwen meer gebruik van social media en zijn zij actiever op sites als Facebook, Twitter en Pinterest. Mannen daarentegen op sites als  Reddit, Google+ en LinkedIn.

Mannen en vrouwelijk maken verschillend gebruik van social media, dat is overduidelijk. Dus als bedrijf is het verstandig dat je je product of dienst afstemt op de netwerksite waar jouw doelgroep zich bevindt.

 

Knipsel6

 

 

Share Post