De miljoenenbusiness van influencer marketing

mei 04 2016

De miljoenenbusiness van influencer marketing

Steeds meer Nederlanders bloggen, vloggen en zijn actief op Snapchat en Instagram. Niet alleen individuals, ook bedrijven wagen zich eraan. Bedrijven maken consumenten hiermee bekend met het product of de dienst die zij aanbieden. Er zijn echter ook mensen op deze kanalen die mensen weten te verlangen naar een bepaald product of dienst. Dat consideration stadium, is waar deze zogenoemde influencers zich op richten.

Influencers

Influencers zijn ‘gewone’ mensen die ooit eens zijn begonnen met een blog of een Instagram-account. Hiermee zijn zij zo populair geworden dat ze vaak wel in de (tien)duizend volgers hebben. Ze zijn hiermee ontzettend invloedrijk en doen hun volgers verlangen naar iets wat zij gebruiken. Je raadt het al: wanneer zij aangeven het product te gebruiken die jij aanbiedt willen die volgers binnen de kortste keren dit product ook in hun kast hebben staan.

Cijfers

En wat betekent dit dan in cijfers? Van alle internetgebruikers gelooft 33% advertenties, tegenover 81% van de gebruikers die vertrouwen op het advies en de informatie van (populaire) bloggers. Gebruikers zijn 71% meer geneigd om iets te kopen wanneer het wordt aanbevolen door influencers, dan via een advertentie.

Jennie from the Blog

Kijk bijvoorbeeld naar onze Nederlandse Jennie, wie blogt op jenniefromtheblog.com en daarnaast 24 duizend volgers op Instagram-pagina heeft en actief is op Snapchat voor haar volgers daar. Zij is een doodnormaal meisje wie – bij wijze van spreken – je buurmeisje zou kunnen zijn. Toch is zij ontzettend populair en invloedrijk. Google je op ‘blog’, is haar blog een van de eerste zoekresultaten, ze heeft meegeholpen aan campagnes voor onder andere O’Neill en Adidas en heeft haar eigen ‘influencerbedrijf’ gestart, genaamd Next Door Agency. Zij is een icoon geworden. Zo heeft zij afgelopen week een taalcursus gevolgd in New York en is zij nu het gezicht van de achterliggende organisatie.

Outfit-oktober-3g

Negin Mirsalehi

Jennie heeft al haar kanalen in het Nederlands. Een ander voorbeeld van een influencer is Negin Mirsalehi. Ook zij is een Nederlandse, maar is internationaal gigantisch populair. Zij blogt op neginmirsalehi.com als modeblogger en is daarnaast actief op onder andere Instagram en Snapchat. Op Instagram heeft zij maar liefst 3 miljoen volgers (vergelijk: Madonna heeft er 1,7 miljoen) en bedrijven betalen haar om hun kleding te dragen. Negin betaalt niet voor kleding, apparatuur en gadgets, maar krijgt er meestal voor betaald. Met een post zal zij zo in de tienduizend euro kunnen verdienen. Als Negin een bepaalde tas draagt, willen haar volgers die tas ook. Meteen. Negin wordt gezien als icoon met vele fans. Voor haar baan als influencer reist Negin de hele wereld over en is zij aanwezig bij de grootste internationale modeshows en events, waar zij vervolgens live verslag van doet op Snapchat en Instagram en over blogt.

Negin

Business

Influencer marketing wordt tegenwoordig ook wel beschreven als de meest krachtige manier van marketing. Wanneer je dus een netwerk hebt, willen bedrijven je daar flink voor betalen en producten voor toesturen. Met 100.000 volgers ontvang je al snel 700 tot 900 dollar per post. Met 500.000 volgers loopt dat al snel op naar 2000 tot 3000 dollar. En dat zijn dan de “normale” mensen op Instagram. Celebrities zoals Kylie Jenner, Cara Delevingne en Gigi Hadid verdienen tussen de 125.000 en 300.000 dollar met een post op hun social media portfolio. Kortom, social media is allang niet meer vrijblijvend en gratis.

 

Share Post