Nederlandse CEO twittert niet

Nederlandse CEO twittert niet

Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van De Volkskrant blijkt dat de top van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven Twitter niet actief gebruikt. Met uitzondering van de onlangs bij KLM ontslagen Camiel Eurlings is er geen enkele topman- of vrouw van de Nederlandse AEX-bedrijven, die op Twitter actief is. Nederland telt 3,5 miljoen twitteraars, maar tot de top van het bedrijfsleven is deze manier van communiceren blijkbaar nog niet doorgedrongen.

De Volkskrant onderzocht het social media beleid van de grote uithangborden van het Nederlandse bedrijfsleven. Hieruit is gebleken dat een enkele bestuursvoorzitter weliswaar een Twitter account heeft, maar vervolgens geen tweets post. Andere bestuursvoorzitters zijn wellicht per ongeluk vergeten een avatar te uploaden, waardoor zij nog steeds een ei als profielfoto hebben.

Overschat medium?
Vinden Nederlandse CEO’s Twitter een overschat medium? Is het iets voor journalisten, PR-medewerkers of zelfingenomen mensen? Of overheerst de angst om blunders te begaan bij het schrijven van een bericht van 140 tekens, dat te kort is om fouten weer recht te breien?

Twitter en andere social media zijn een uitgelezen kans om op een nieuwe manier mensen te bereiken. En het grote voordeel van Twitter is dat het je tot puntigheid dwingt. Juist omdat er maar zo weinig tekens gebruikt mogen worden, ontstaan vaak creatieve teksten. Gaat een boodschap eerst door drie lagen van de organisatie dan gaat alle creativiteit verloren en is het bericht van alle smaak ontdaan als het de wereld ingestuurd wordt.

Werd Twitter in de beginfase door de early adapters vooral gebruikt om onbelangrijk nieuws de wereld in te brengen, is het intussen uitgegroeid tot een social media kanaal dat vooral zakelijk nieuws kort en bondig aansnijdt. Vanwege het beperkte aantal tekens dat een tweet mag omvatten, wordt meestal doorgelinkt naar een uitgebreid artikel op bijvoorbeeld de corporate website. Een CEO zou met Twitter zijn volgers actief op de hoogte kunnen brengen van ontwikkelingen en nieuws uit zijn organisatie.

Overtuigen
Veel communicatie- en PR-afdelingen zouden graag zien dat hun bestuursvoorzitter Twitter of andere social media omarmt, aldus de ochtendkrant. Het blijkt in de praktijk echter vaak lastig de CEO van de noodzaak van de verschillende social media kanalen te overtuigen. Ook Facebook, LinkedIn en andere social media kanalen worden door de groten van het Nederlandse bedrijfsleven niet of nauwelijks gebruikt.

Wellicht zijn er bestuursvoorzitters die vinden dat de manier van communiceren niet bij hen past. Of zijn ze van mening dat Twitter te weinig diepgang en te weinig persoonlijk aspect biedt. Ook tijd en aandacht kan een rol spelen; het past niet altijd in de agenda van de CEO om ook nog op social media actief te zijn.

Voordelen Twitter
Toch heeft Twitter enorm veel voordelen te bieden: zo kan bezoek en verkeer op een eenvoudige manier naar de eigen site geleid worden en biedt Twitter de kans om bij te blijven over actuele trends uit de eigen branche. Het is mogelijk te volgen wie je maar wilt: zakenpartners, vrienden, instanties waar je als bedrijf mee te maken hebt, etc. En anderen blijven op de hoogte van de updates van jouw bedrijf.

Daarnaast kan Twitter gebruikt worden om nieuwe ideeën met de wereld te delen en feedback op plannen te ontvangen. Door het gebruik van zogenaamde hashtags (#) kun je je tweet bovendien ook op andere plekken laten verschijnen en wordt de zichtbaarheid van je bedrijf vergroot.

Twitter is ook een mogelijkheid om je als organisatie te profileren: je kunt vragen beantwoorden, waardoor je bedrijf als expert en autoriteit een reputatie kan opbouwen. En heb je al eens gedacht aan de mogelijkheden tot engagement? Volgers worden ambassadeurs van organisaties, merken, producten of diensten.

Last but not least vergroot twitteren vanuit een organisatie ook de vindbaarheid in Google. Neem bijvoorbeeld in je Twitter profiel een link op, die naar de website van je bedrijf gaat. Vertel daarnaast in een korte biografie wat jouw organisatie precies doet.

Er moet echter wél goed nagedacht worden over het ‘merk’ van jouw organisatie, zodat dit op de juiste manier uitgedragen wordt. Er moet bewustzijn gecreëerd worden van de manier, waarop er met de buitenwereld gecommuniceerd wordt. Hoe wil je dat de buitenwereld jouw organisatie of merk ziet?

Amerikaanse CEO’s zijn ons ver vooruit
CEO’s in het buitenland zijn over het algemeen actiever op social media dan Nederlandse CEO’s. In de Verenigde Staten wordt duidelijk meer getwitterd door CEO’s dan in Nederland. In de top 25 zijn o.a. Jeff Weiner (LinkedIn), Eric Schmidt (Google) en Marissa Mayer (Yahoo) te vinden. Deze actieve CEO-twitteraars hebben enorm grote groepen volgers, die zij rechtstreeks (kunnen) beïnvloeden. Ze hebben een community rondom zichzelf opgebouwd, die geïnteresseerd is in de ontwikkelingen van hun organisatie. Ze twitteren niet alleen over zichzelf of hun organisatie, maar tonen vaak ook echt leiderschap, bieden inzicht in de business waarin ze zitten en in hoe ze zich verbinden aan ‘hot topics’. Feit is: Nederlandse CEO’s kunnen hier nog volop van leren.

Wil je na het lezen van dit blog meer weten over hoe je Twitter voor jouw organisatie (beter) kunt inzetten? Meld je dan aan voor een van onze trainingen! Meer informatie hierover vind je op onze site.

Share Post