Nieuwe functionaliteit – Facebook services

apr 08 2016

Nieuwe functionaliteit – Facebook services

 

Facebook heeft een nieuwe optie toegevoegd voor bedrijfspagina’s: services. Hierdoor wordt het zakelijke gedeelte van Facebook stukken aantrekkelijker en de marketing wordt hier aanzienlijk door verbeterd. Services is een aantrekkelijke manier om de diensten die jouw organisatie aanbiedt aantrekkelijk te presenteren op je Facebookpagina. Maar hoe werkt dit nou precies?

Pagina-instellingen

Het toevoegen van services is niet moeilijk. Wil je gebruik maken van services, dan moet je pagina ingesteld staan als een lokale pagina. Dit doe je door naar het tabblad ‘pagina-informatie’ te gaan. Daar zet je de hoofdcategorie op ‘Lokale bedrijven’ en de subcategorie daaronder op ‘Zakelijke diensten’. Nu kun je aan de slag.

Services

Vervolgens ga je naar jouw pagina en selecteer je het tabblad ‘Services’. Vervolgens klik je op ‘Add a service’. Hier kun je jouw diensten toe gaan voegen. Je geeft hier de naam, prijs en omschrijving aan. Vervolgens kun je ook nog een algemene omschrijving toevoegen. Als je alle services hebt toegevoegd, staat er links onderaan de schuifbalk ‘Publiceren’. Deze knop moet je naar rechts swipen om de diensten te publiceren. Vanaf dat moment zijn jouw services zichtbaar op je Facebookpagina. Het instellen van je services ziet er als volgt uit:

Afbeelding1

Resultaat halen

Als je snel meer resultaat wil halen met Facebook Services, is het belangrijk dat je je diensten in de juiste volgorde aanbiedt. Tot nu toe is het namelijk niet mogelijk om de diensten te rangschikken. De drie laatste diensten die je hebt toegevoegd, komen bovenaan te staan. De andere diensten komen onder een uitklaptabblad. Daarom is het belangrijk om erover na te denken welke dienst het belangrijkst is om gezien te worden. Wat vind je het belangrijkste om onder de aandacht te brengen? Waar verwacht je dat de meeste potentie in zit?

Voordelen

Wanneer je ervoor kiest om services toe te voegen op je Facebookpagina zal je pagina er compleet anders uit gaan zien. De diensten die je aanbiedt komen bovenaan je pagina te staan. Dit maakt dat je pagina commerciëler oogt, maar ook overzichtelijker. Een bezoeker van jouw pagina hoeft niet te zoeken naar informatie of diensten die hij of zij nodig heeft, want over het algemeen hebben bezoekers hier geen zin in. Zij willen direct weten of jouw bedrijf datgene biedt wat gezocht wordt. En dat staat dan bovenaan jouw pagina, in een mooi vormgegeven en overzichtelijk scherm, met direct de prijzen erbij. Dit kan tevens worden gebruikt voor evenementen.

Voorbeeld

Facebook services is nog relatief onbekend en wordt dus nog weinig gebruikt door bedrijven.  Toch zijn er een aantal bedrijven die het inzetten, met een groot succes. Fictief bedrijf Victoria Belle Spa bijvoorbeeld biedt de diensten aan die zij in de schoonheidssalon uitvoeren. Hierbij hebben ze de belangrijkste en/of meest gebruikte services bovenaan geplaatst. Op een smartphone ziet het uitklapmenu van de services er als volgt uit:

Services

Ook al wordt Facebook services nog weinig gebruikt, er zit veel potentie in. Het maakt de pagina duidelijker en beter leesbaar voor bezoekers. Zij zien in één oogopslag welke diensten wordt aangeboden en kunnen hiermee direct naar de pagina die gaat over deze dienst. De drie laatst toegevoegde diensten komen op de startpagina te staan. De andere services zijn te zien wanneer je het tabblad ‘services’ uitklapt. Zo hebben bezoekers een mooi en duidelijk overzicht met een korte, krachtige omschrijving en een prijs. Succes!

Share Post