Ondernemer, hoe motiveer jij jezelf voor social media?

Ondernemer, hoe motiveer jij jezelf voor social media?

Iets doen, wat je niet leuk vindt, gaat gewoon niet. Het zit niet in onze aard om dingen te doen die we diep van binnen niet leuk vinden. We kennen allemaal het goede voornemen, waar we vervolgens enthousiast mee beginnen, maar een maand later is dit enthousiasme nog ver te zoeken. Het begint met een klein excuus voor jezelf, totdat het er zover in is geslopen dat je weer in dezelfde situatie zit als voorheen.
Jezelf motiveren voor een korte periode is gemakkelijk, maar het gaat hier om een motivatie voor langere duur vol te houden.

Een verkeerde manier om jezelf te motiveren is, is jezelf vertellen om je nieuwe voornemen leuk te gaan leren vinden. We nemen het voorbeeld voor social media. Van deze social media, wordt vaak Twitter genoemd. Ondernemers vragen zich af of ze nu moeten gaan Twitteren? Vaak hoor je dan, ja ga het leuk leren vinden. Wat gebeurt er vervolgens: we beginnen direct met Twitteren, de boodschap te verkondigen en zo snel het kwam, stoppen we er ook weer mee. Hoe kan dit? En nog beter, hoe voorkom je dat voornemens en deze nieuwe intenties doorgezet worden?

Om dit probleem op te lossen moeten er doelen worden gesteld. En dit kan verdeeld worden in primaire en secundaire doelen. Het primaire doel is een lange termijn doel en het secundaire doel is het korte termijn doel en bedoeld om het primaire doel te bereiken. Aan de hand van een voorbeeld leg ik het uit. Stel, je begint als ondernemer met Twitteren. Dan is het primaire doel niet het Twitteren zelf, maar heb je andere doelen. Een primair doel is bijvoorbeeld klanten informeren over nieuwe aanbiedingen; meer interactie met klanten; meer naamsbekendheid verkrijgen etc.
Een secundair doel is om dit te bereiken via Twitter. Hiervoor moeten er berichten op Twitter geplaatst worden en moeten mensen je gaan volgen. Het secundaire doel is dus het medium Twitter actief te gaan gebruiken.

Om één van je primaire doelen te bereiken, kan dit via Twitter. Je kan er ook voor kiezen om niet te gaan Twitteren, en bijvoorbeeld andere media in te zetten. Maar dan zal je bijvoorbeeld niet de snelle interactie kunnen krijgen met je klanten die je met Twitter wel behaald.

Het is dus belangrijk om je primaire doelen niet uit het oog te verliezen als je met een voornemen aan de slag gaat. Zolang je die voor je hebt, weet je ook dat secundaire doelen voltooid moeten worden. Ik heb hierbij het voorbeeld van Twitteren genomen, maar het moge duidelijk zijn dat je het voor elk voornemen in kan vullen.

En mocht je er nou echt niet aan willen beginnen, dan kan je het gehele social media traject nog altijd via de Both Solutions uit laten besteden.

Share Post