Online en offline marketing: de cijfers

jun 01 2016

Online en offline marketing: de cijfers

Online marketing wordt steeds een groter deel van een marketingstrategie en daarmee ook van de maatschappij. Toch wisselt het koopgedrag van consumenten wat het lastig maakt om de focus te leggen op één van deze middelen. Offline marketing krijgt minder de focus maar uit onderzoek blijkt dat consumenten hun keuze toch vaak laten afhangen van kranten, tijdschriften en televisiecommercials. Deze mensen zijn toch steeds vaker online. Het is dus niet zo dat het ene kanaal beter is dan het andere. Het combineren van deze twee is daarom het beste. In dit blog raak je meer bekend met de cijfers en wordt uitgelegd hoe een combinatie het beste kan worden toegepast.

Cijfers

Hoe zit het met de statistieken wat betreft online- en offline marketing? Gemiddeld besteden bedrijven 10% van hun jaarlijkse omzet aan marketingactiviteiten. Als toekomstvoorspelling verwacht 35% van de marketingprofessionals dat de uitgaven hiervan voor meer dan 50% voor online marketing zijn. Nu, anno 2016, is dat slechts 12,5%. Wel geeft 28% van de marketeers aan het budget voor traditionele marketing te verlagen, om dat vervolgens te gebruiken voor digitale marketing.

Offline-budget

Waar besteden bedrijven hun offline-budget dan aan? In 2012 werd 82% van de marketing besteedt aan offline-activiteiten. Televisie stond bovenaan met ruim 40%. Het hoge percentage komt uiteraard door de hoge kosten wat offline adverteren met zich mee brengt. Voornamelijk de kosten voor televisiereclames liggen erg hoog.

Er is een verschuiving te zien in de oplevering van offline marketing. Zo plannen 17% van de marketeers in om het budget voor radio- en televisiereclame te verlagen. Ook geeft 32% van deze marketeers aan om het budget voor printreclame flink te verlagen.

Online-budget

De onlinewereld is volop in ontwikkeling. Ook voor marketeers is het lastig om hier op de juiste manier op in te spelen. 30% van de CMO’s heeft dan ook het gevoel digitale technologie of tools te missen om digitale marketing te optimaliseren en dat te binden aan de organisatie. 42% van de marketeers verwacht dat analytics en het werken met statistieken een ‘kerncompetentie’ wordt in marketing in de komende vijf jaar. Gebruik van analytics en statistieken is essentieel. 86% van de goed presterende bedrijven geeft namelijk aan gebruik te maken van deze twee voor directe focus en impact. 80% zorgt daarnaast ook voor een consistente klantervaring. Hoewel e-mailmarketing nu niet meer effectief lijkt te zijn, gelooft 58% dat dit terug zal komen als belangrijke online marketingtool.

Een groot deel van online marketing bestaat uit social media. Op Twitter benoemt 53% van de gebruikers wel eens een bedrijf. 48% heeft de intentie om een product te kopen wanneer het via social media is aanbevolen. Tegenwoordig communiceren bedrijven ook vaak met consumenten via social media. 15% van deze gesprekken gaan over producten en 23% over de service. Online handelingen zoals klikken , delen en tweeten hebben geen invloed op offline gesprekken. Mond tot mond reclame is negen keer krachtiger.

Combineren

Je kan online- en offline marketing combineren door bijvoorbeeld de video’s – die eerder als televisiereclame fungeerden – online weer te geven. 84% van de internetgebruikers wereldwijd kijkt deze video’s online. Ditzelfde kun je doen met advertenties in kranten. 69% vertrouwt nog steeds op de informatie in lokale tijdschriften, maar leest deze informatie steeds vaker online. Zorg dat de advertenties ook hier worden weergegeven. Radioreclame kan je digitaal inzetten. 59% van de muziekluisteraars doet dit tegenwoordig online, via tools als Spotify. Wanneer je hier reclame maakt zal je bereik weer snel toenemen.

Share Post