Wat Pinterest kan betekenen voor business

sep 23 2016

Wat Pinterest kan betekenen voor business

Creatief zijn in social media marketing is belangrijk. Waar ondernemingen in Nederland zich voornamelijk buigen over Facebook en Twitter gaan ze in Amerika een stap verder. Daar is de wisselwerking tussen verschillende platformen enorm, met als gevolg dat ondernemingen via alle denkbare manieren in contact zijn met hun doelgroep. Zo benutten zij alle mogelijkheden en halen zij het maximale uit social media marketing. Engagement en een enorm bereik is wat zij daarmee bereiken. Wat deze ondernemingen doen om dit te bereiken, is eigenlijk niks meer dan zich te verplaatsen in de doelgroep en hen vanuit dat oogpunt te entertainen.  En Pinterest is daar een uitstekend platform voor.

In Nederland is Pinterest in opkomst, in Amerika is het één van de snelst groeiende social media platformen. En dat gaat overvliegen naar Nederland.

Wat is Pinterest?

Pinterest is eigenlijk een verzameling van verschillende ‘boards’ met daarin afbeeldingen. Dit kan van alles zijn: infographics, fotografie, inspiratie, informatie, interieur… Je kunt het je zo gek niet bedenken. Wat overeenkomt, is dat alles op Pinterest visueel is. Pinterest kun je zien als een nieuwe manier om moodboards te maken. Je verzamelt allerlei knipsels die je leuk vindt en plakt ze op een bord. Alleen dan digitaal. Op Pinterest verzamel je alles wat jij interessant vindt. En als jij als marketeer dingen op Pinterest post of verzameld wat voor je doelgroep interessant is, bereik je al snel meer engagement met je organisatie. 

Statistieken

Pinterest bestaat inmiddels vijf jaar. In die vijf jaar heeft het platform 100 miljoen gebruikers wereldwijd geworven. Belangrijk om daarvan te weten is dat het aantal gebruikers de laatste anderhalf jaar is verdubbeld. Qua engagement heeft Pinterest Twitter overtroffen: via Pinterest wordt verbondenheid 2 tot 3 keer sneller bereikt dan via Twitter. De grootste groep gebruikers van Pinterest is tussen de 16 en 34 jaar. 56% van de gebruikers is opgeleid en 82% van de gebruikers is vrouwelijk. Bedenk dus goed wie je doelgroep is voordat je Pinterest gaat gebruiken.

Waar gebruik je Pinterest voor?

Op Pinterest kun je twee dingen doen: je kunt zelf artikelen plaatsen welke gebruikers kunnen toevoegen aan een van hun boards, of je maakt zelf boards aan welke gebruikers dan weer kunnen volgen. In deze boards kun je gebruikers inspireren met verschillende vormen van content. Denk aan een infographic welke interessant is voor je organisatie, een inspirerende quote en inspiratiebeelden welke passen bij de onderneming. Gebruikers kunnen een board volgen en gaan zich op die manier binden aan je organisatie.

Pinterest en marketing

Van de dagelijkse gebruikers van Pinterest, heeft 86% wel eens iets gekocht wat zij gevonden hebben op Pinterest. 33% van de gebruikers volgt merken of organisaties en 64% gebruikt Pinterest als een soort moodboard voor de aanschaf van producten. Ook voor B2B-marketing is Pinterest geschikt. 39% van de B2B-marketeers gebruiken Pinterest. Gebruikers pinnen totaal 14 miljoen artikels per dag. Dat kan een hoop opleveren voor marketing.

Succescase: L’Oreal Paris

L’Oreal Paris heeft flinke successen geboekt met Pinterest. Zij hebben verschillende boards gemaakt welke door Pinterestgebruikers werden gebruikt als digitaal boodschappenlijstje. Als inspiratie, als moodboard. Zij maken geen reclame voor nieuwe producten, maar maken hun slogan met Pinterest waard: “Omdat je het waard bent”. Zij verbinden zich met vrouwen op een persoonlijk niveau. Zo geven zij tips, tricks en aanbevelingen om je mooi te voelen. Dit doen ze in verschillende talen. En met succes: op de Engelse pagina hebben zij 28.000 volgers. Voor meer succescases ga je naar https://business.pinterest.com/en/success-stories.

Hoewel Pinterest in Nederland nog weinig wordt gebruikt voor marketing, zal dat langzaam maar zeker wel gaan komen. Mensen zijn steeds opzoek naar meer kennis, meer inspiratie en meer creativiteit. Pinterest is een uitstekend platform om je doelgroep te inspireren. Let er wel op dat je geen reclame gaat maken op het platform. Dit zal mensen niet verleiden om te pinnen in een van hun eigen boards. Blijf dicht bij het concept van je bedrijf en deel afbeeldingen die interessant zijn voor de organisatie. Laat via andere kanalen weten dat je actief bent op Pinterest en je zal al snel volgers genereren, wat weer engagement zal opleveren. Succes!

Share Post