Pinterest voor business, meer dan alleen plaatjes zoeken…

okt 03 2013

Pinterest voor business, meer dan alleen plaatjes zoeken…

Wanneer je pakweg 3 jaar geleden moest beslissen of je een social media account nam, kwam je al snel uit bij Hyves,  Twitter of  Facebook, destijds de3 grootste spelers op de markt. Twitter en Facebook zijn dat nu nog steeds. Toch is de keuze de afgelopen jaren flink toegenomen. Het is niet meer zo vanzelfsprekend dat iemand die actief is op social media zich beperkt tot deze twee kanalen. Instagram, Vine, Google+, StumbleUpOn, Path, het kwam de afgelopen tijd allemaal voorbij. Één van de nieuwelingen waarover een aantal interessante cijfers en cases beschikbaar zijn is Pinterest.

Het bedrijf, dat opgericht is in maart 2010, geeft gebruikers de mogelijkheid om moodboards te maken. Op deze boards kun je elke afbeelding die op het internet te vinden is “Pinnen”, daarnaast kun je je eigen afbeeldingen uploaden en foto’s van andere gebruikers “repinnen”. Het idee is dat je, meer dan bij andere social media, je eigen smaak kunt samenvatten op je account en andere gebruikers kunt laten zien wat jij mooi/grappig/leuk vindt.

Het idee van een digitaal prikbord viel in de smaak, want hoewel de vrije registratie (dus zonder eerst een uitnodiging te moeten ontvangen van een andere gebruiker per email) pas sinds Augustus 2012 loopt, heeft de site inmiddels meer dan 70 miljoen gebruikers, en dat aantal groeit dagelijks. De groei is zelfs groter dan Facebook en Twitter op hetzelfde punt in hun geschiedenis. De site is op dit moment de snelst groeiende website ooit. Wat het medium daarnaast zo interessant maakt is dat uit cijfers blijkt dat Pinterest gebruikers zeer actieve gebruikers zijn. Een gebruiker spendeert gemiddeld meer tijd op Pinterest dan op Twitter.

 

Pinterest prikbord

Pinterest, een digitaal prikbord

 

Pinterest is dus hot, het delen en samenstellen van boards valt in de smaak. Hoe je hier als bedrijf mee om gaat is dan de volgende vraag. Het is leuk om te zien dat veel grote bedrijven doorhebben dat er iets moet gebeuren op Pinterest, en je ziet ze dan ook volop experimenteren op de site. Er zijn leuke cases bekend van onder andere de Hema en de Allerhande. Hema is bijvoorbeeld door Marketingmonday uitgeroepen tot best presterende bedrijf op Pinterest. Allerhande speelt goed in op één van de populairste Pinterest onderwerpen uit de VS: gerechten. Hun mooi vormgegeven account wordt goed gevolgd en staat boordevol recepten en kookvideo’s.

Ook internationale bedrijven als Honda (waar we eerder al over schreven) en Unicef hebben al mooie successen geboekt op Pinterest. Unicef creëerde een account van een 13 jarig meisje uit Sierra Leone. Waar haar westerse leeftijdsgenootjes Pinnen over mobieltjes en merk kleding pinde Ami over de dingen die zij echt graag wou, drinkwater en voedsel bijvoorbeeld. Unicef zorgde hiermee voor een stukje bewustwording onder de volgers en de actie werd opgepikt op internet op verschillende websites.

 

Ami Musa's Pinterest account

Ami Musa’s Pinterest account

 

De manier waarop een Pinterest profiel wordt ingezet verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven gebruiken hun account als een online catalogus, anderen voor marktonderzoek en weer anderen puur en alleen voor meer traffic naar hun website.

Een case die opvalt is die van het Amerikaanse televisieprogramma The Biggest Loser, Een populair afvalprogramma in Amerika. NBC gebruikte Pinterest als het tweede scherm van het programma. Terwijl op TV te zien was hoe de gebruikers hun kilo’s verloren plaatste NBC  op Pinterest gezonde recepten, tips om af te vallen, een kijkje achter de schermen enzovoort. Met (op dit moment) meer dan 140000 pinterest volgers was de actie een enorm succes.

Het actieve karakter van de gebruikers, de explosieve groei die het bedrijf doormaakt en de specifieke -Pinterest eigen- mogelijkheden die het bedrijf marketeers biedt maken dat Pinterest een zeer interessante site is om je in te verdiepen. Pinterest kan voor heel veel bedrijven van meerwaarde zijn in hun marketingmix, en wie nu instapt, kan een ervaren doorgewinterde gebruiker zijn als het medium uiteindelijk echt groot is, iets dat met de huidige groeisnelheid niet eens heel lang meer hoeft te duren.

Share Post