Social media en het WK

Jun 13 2014

Social media en het WK

Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn, gisteren begon in Brazilië het belangrijkste voetbalevenement ter wereld.  Een evenement dat keer na keer weer kijkcijferrecords breekt. Een evenement ook, waarvan de commerciële belangen immens zijn. In elke reclame komt het WK voorbij. De reclame voor bitterballen, de reclame voor sportartikelen, zelfs autoreclames benoemen het WK. De kosten voor die reclames zijn trouwens ook gigantisch, een reclame opnemen in de rust van Nederland – Spanje, kost 6666 euro per seconde! Kortom, het WK voetbal houdt ons Nederlanders nogal bezig.

Dit merken we niet alleen op straat en op TV. Ook op social media heeft iedereen inmiddels kunnen lezen dat het WK is begonnen. Surf in de komende weken één keer naar Twitter en welk moment je dit ook zult doen, de trendingtopic onderwerpen kunnen we wel vast verklappen. Niet zo gek, als je bedenkt dat The Wallstreet Journal Brazilië al “The Social Media Capital of the Universe” noemde.

De social media cijfers van Brazilië zijn indrukwekkend. Maarliefst 98% van de bevolking heeft een social media account en 86 miljoen Brazilianen hebben Facebook. Cijfers die elke Braziliaanse marketeer doen beseffen dat in Brazilië het hebben van een social media strategie cruciaal is. Nog wat cijfers: 50% van de wereldwijde tweets over TV gaan over sport en maarliefst 93% van de Nederlandse Twitter gebruikers zal naar het WK voetbal kijken.

De optelsom is snel gemaakt. Social media en het WK zijn booming. Een goede inhaker op het juiste moment kan een gigantische invloed hebben en misschien zelfs een bedrijf op de kaart zetten. De hoeveelheid inhakers die deze dagen langskomen zijn dan ook gigantisch. Sterker nog, het is moeilijker een bedrijfspagina te vinden die niet over het WK bericht, dan een bedrijf dat dat wel doet.

Een aantal leuke voorbeelden die al voorbij kwamen zijn deze foto van Coca Cola, maar vooral ook de reactie die daaronder staat van Chocomel:

 

Chocomel reageert sterk op de foto van Coca-Cola

Chocomel reageert sterk op de foto van Coca-Cola



Ook dit woordgrapje van Amstel mag er zijn:

Groepsvazen

Groepsvazen

De Gamma in Almelo speelde in op de juichpakken hype van Roy Donders:

Gamma

Naast inhaken van bedrijven op social media, bieden de social media kanalen zelf ook de nodige extra’s rondom het WK. Op Twitter zien we deze balk naast onze berichten met daarop de tussenstanden:

Twitter

Facebook heeft een speciale pagina opgezet. Op deze pagina worden voetbal gerelateerde berichten weer gegeven.

Al deze pagina’s zijn het resultaat van een fenomeen waar de afgelopen jaren al veel mee geëxperimenteerd is. Van de Amerikaanse superbowl tot en met The Voice of Holland, alle grote TV gebeurtenissen hebben tegenwoordig een tweedescherm. Een scherm vol statistieken, grappige feitjes, polls voor de kijkers en meer van dat soort zaken.

Kortom, het WK voetbal is een walhalla voor marketeers, iedereen praat er over, iedereen heeft een mening en de manieren om met dit WK onder de aandacht te komen zijn eindeloos. Wij zijn heel benieuwd wie in deze commerciële titanenstrijd de aandacht van de consument ook daadwerkelijk weet te grijpen. Wie wordt de commerciële kampioen van de wereldkampioenschappen? De komende vier weken zullen dat uitwijzen.

Share Post