Social media en Prinsjesdag.. Inhaker time!

sep 18 2014

Social media en Prinsjesdag.. Inhaker time!

De derde dinsdag in september is een dag vol tradities.. De troonrede, de hoedjes, het koffertje, de gouden koets, het hoort er allemaal bij. Een dag ook, die inmiddels traditioneel bijna bol van de inhakers staat. We zochten een aantal leuke inhakers bij elkaar.

Inhakers heb je op verschillende niveaus. Inhakers voor Prinsjesdag kun je in principe lang van te voren bedenken omdat veel vaste rituelen en gebruiken op die dag al vast staan, dit type inhakers zijn vaak redelijk flauw en trekken je aandacht vaak niet super lang. Daarnaast heb je ook inhakers waaruit echt blijkt dat ze op het moment van posten ook bedacht zijn. Door in te spelen op een gekke gebeurtenis tijdens bijvoorbeeld de troonrede of de rit in de gouden koets geef je er blijk van dat je niet al je berichten al klaar had staan, maar actief leuke berichten verzint. Het was dit jaar jammer om te zien dat er weinig inhakers werden gepost in die laatste categorie.

Wat zagen we dan wel? Veelal werd er ingespeeld op dingen waarvan we wisten dat ze zouden komen. Ons eerste voorbeeld is van Alfa, het biermerk plaatste een eigen versie van de gouden koets. Als biermerk richt je je misschien vooral op mannen, door dan de koets te vervangen door een grote vrachtwagen spreek je de doelgroep wel aan.. Een goede keus!

Alfa

Alfa

Twee andere merken die iets deden met de gouden koets waren Mazda en Toyota, de beide Japanse merken stelden (op verschillende manieren) een vervanger voor de koets voor. Wat ons betreft heeft Mazda het betere plaatje (meer betrekking op Prinsjesdag), maar heeft Toyota een originelere tekst.. Oordeel zelf:

Toyota

Toyota

Mazda

Mazda

Een originele manier van inhaken was er dit jaar ook van de Efteling. In plaats van tussen al het inhaakgeweld op Prinsjesdag zelf te gaan posten, besloot het attractiepark een dag eerder al haar inhaker te plaatsen.. Bekijk hem hieronder:

Efteling

Efteling

Werd er dan helemaal niets met de actualiteiten gedaan? Jawel, de mensen van Coolblue, die vaker sterk uit de hoek komen op de verschillende social media kanalen speelden in op de Printjesdag inhaker van Hema.. Een leuk gesprek op Twitter volgde, van beide kanten sterk gedaan!

Zie hier de afbeelding van Hema waar het mee begon:

Hema

Hema

En hier het gesprek dat daarop volgde..

We sluiten af met een inhaker van Remia.. De troonrede bracht voor de meeste Nederlanders goed nieuws, reden voor Remia voor een feestje:

Remia

Share Post