Social media engagement: de beste tips

jan 07 2016

Social media engagement: de beste tips

Er is haast niemand meer die het niet gebruikt en zeker in de westerse wereld is het al enkele jaren hot en happening: social media. Van iedere tien internetgebruikers, hebben er zeven een social media account en vier hiervan gebruiken het dagelijks. Ook als bedrijf zijnde is social media een handig, effectief en goedkoop middel om te adverteren. Alles hierin draait om de betrokkenheid van klanten en de uiteindelijke binding met hen. Binnen de onlinewereld beter bekend als engagement. Je wilt namelijk klanten werven, en je doelgroep boeien en binden. Maar… hoe bereik je deze engagement als bedrijf nou het beste?

Platformen

Wereldwijd is Facebook het populairst, met in Nederland alleen al 9,4 miljoen gebruikers. Van deze gebruikers gebruikt de helft het platform meerdere keren per dag. YouTube, Google Plus, Twitter en Instagram volgen. Opmerkelijk is, is dat in Amerika Instagram en Tumblr meer gebruikt worden dan LinkedIn. In Nederland is LinkedIn toch een stuk populairder, met 3,8 miljoen gebruikers. YouTube wordt door een derde van de gebruikers dagelijks gebruikt en Google Plus, Twitter en Instagram door een kwart.

Succesvol adverteren

Hoewel Facebook het meest gebruikte platform is, is Instagram het meest succesvol wanneer wij kijken naar de effecten van marketing. Wil je je klanten aan je merk binden, kan je het beste kiezen voor dit platform. Via Instagram wordt dit in 4,2% van de gevallen bereikt. Via Facebook slecht met 0,07% en via Twitter met een magere 0,03%. Wil je engagement bereiken met social media marketing, kan je dit het beste doen op donderdag of vrijdag. Dan zijn mensen 18% sneller betrokken dan op andere dagen.

Amerika

Kijken we naar social media marketing, zien we dat veertig procent van de bedrijven in Nederland dit gebruikt. Dit is erg mager. In Amerika past 88,2% van de bedrijven social media marketing toe in hun strategie. Verwacht wordt dat dit in 2017 zal toenemen tot 89,4%. Dat dit succesvol is, blijkt uit de cijfers. 53% van de Amerikanen die merken volgen op social media zijn meer loyaal naar deze merken. En dit is essentieel voor je merk.

Facebook

Hoewel je op Twitter slechts 140 tekens hebt, kun je op Facebook voor jezelf ook het beste een limiet aan tekens opleggen. Berichten met minder dan 250 tekens worden meer gewaardeerd en bereiken zestig procent meer engagement. Deze engagement wordt het meest gecreëerd in de eerste vijf uur dat het bericht online staat. De snelheid is dan 75%.

Twitter

Een veelgebruikt platform voor social media marketing is Twitter. Echter zijn er mogelijkheden om hier meer uit te halen. Uit onderzoek is gebleken dat Tweets met één of twee hashtags 21% meer engagement bereiken dan Tweets zonder hashtags. Maar gebruik je meer dan drie hashtags, heeft dit weer een negatieve invloed op je engagement. Op Twitter doe je je tevens een voordeel wanneer je afbeeldingen gebruikt: dit leidt tot 150% meer Re-Tweets. Dagelijks Twitteren is goed, maar doe je dit meer dan drie keer per dag, neemt je engagement af.

Gebruik van foto’s

Zoals gezegd bereik je meer engagement wanneer je foto’s plaatst bij een tweet. Bij een Facebookbericht is niks minder waar. Op Facebook bereik je tot wel 87% meer betrokkenheid wanneer je een foto bij je bericht plaatst. Maar er is meer: kies er niet voor om een single foto te plaatsen, maar maak een fotoalbum aan. Het bereik wordt dan met 5,1 keer vergroot. Daarnaast wordt er 12,9 vaker geklikt op Facebook foto’s in een album, dan op losse foto’s.

Kortom, op social media kan je slimme keuzes maken om je engagement te vergroten. Facebook is het meest gebruikte platform, maar Instagram is erg effectief wanneer het gaat om adverteren. Het moment waarop de meeste engagement wordt bereikt, is op donderdag en vrijdag. Adverteer je op twitter, is het verstandig om enkele hashtags te gebruiken, maar maximaal drie. Ook het aantal Tweets per dag kun je het best beperken tot drie. Op Facebook kun je het beste maximaal 250 tekens gebruiken. Op beide platformen is het effectief om foto’s toe te voegen aan je bericht. Doe je dit op Facebook, kies er dan voor om deze in een album te plaatsen en niet in losse posts.

De cijfers nog eens nalezen? Bekijk dan onderstaande infographic.

social-media-engagement.jpg

 

Infographic by- Invesp Consulting

 

 

 

 

Share Post