De voordelen van social media zijn legio. De snelheid, de interactie, het bereik en de kosten zijn maar een paar van de vele voordelen die social media kent t.o.v. andere marketing instrumenten en communicatie middelen.
Social media voordeel #1: snelheid
Een van de vele voordelen van social media is de snelheid waarmee kan worden ingespeeld op actualiteit. Niets is zo snel als social media. Wanneer er tegenwoordig iets gebeurd lezen we het ’t eerste op Twitter en zien de eerste foto’s op Facebook. Pas daarna komen de andere media, waarbij de krant de volgende ochtend het laatste woord heeft.
Social media voordeel #2: interactie
De vele social media kanalen bevatten veel informatie uit de markt zelf. En rechtstreeks contact leggen met deze markt is mogelijk, gemakkelijk en ook nog eens heel goedkoop. Via de verschillende soorten social media kan men goed in de gaten houden wie er wat over een merk of organisatie zegt, zelf over het merk vertellen en zelfs mensen om hulp vragen bij productontwikkeling of andere vraagstukken.
Social media voordeel #3: bereik
Via de verschillende social media kanalen kunnen we zelf onze doelgroep bepalen of selecteren. En of het nu om onze eigen volgers gaat of een gerichte Facebook advertentiecampagne, er is weinig waste in het bereik van social media. Geen 50% zinloos kosten maken zoals bij de traditionele marketing, maar doelgericht campagne voeren waarbij iedere euro zinvol wordt gebruikt.
Social media voordeel #4: kosten
Social media hoeft niet duur te zijn. Net als veel online marketing instrumenten zijn de kosten voor social media goed te beheersen. Campagnes kunnen worden stopgezet als de kosten hoog worden of vooraf kan een limiet worden ingesteld met gegarandeerd bereik. Beheer en onderhoud van de kanalen kan veelal door organisaties zelf worden uitgevoerd, al dan niet onder begeleiding van een externe deskundige.
Voordelen social media t.o.v. zoekmachine marketing
Een van de belangrijkste en veel gebruikte online marketing tools is zoekmachine marketing. Het inzetten van zoekmachines als bijdrage aan de organisatiedoelstellingen. Zeer efficiënt en effectief. Toch is er een belangrijk verschil met social media. Hiervoor kijken we naar het traditionele AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action). Zoekmachine marketing richt zich vooral op de Desire en Action stappen. Daar waar social media veel meer gericht is op de Attention en Interest stappen. Daarmee is social media veel geschikter voor bijvoorbeeld de introductie van nieuwe producten en diensten. Weer een voordeel van social media.
Andere voordelen van social media zijn de groeiende motivatie van medewerkers. Uit recent onderzoek blijkt dat organisaties die zich actief bezig houden met social media, medewerkers hebben die gemotiveerder zijn. Ze het gevoel hebben een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van de organisatie. Deze toename in motivatie vertaalt zich verder in meer gezelligheid, betere klantinteractie, snellere probleemoplossing en meer vernieuwing.