Social media trends 2015 – Deel 2

dec 19 2014

Social media trends 2015 – Deel 2

Eerder deze week publiceerden we ons blog Social media trends 2015 – deel 1. Vandaag voegen we hier in deel 2 nog een aantal door ons verwachte trends aan toe.

Internet of things , wearables en Quantified Self
Internet of Things
In 2015 gaan we nog meer apparaten en voorwerpen aan het internet koppelen. Internet of Things (IoT) groeit verder. In steeds meer apparaten zitten chips;  een oven, waarvan je de temperatuur via een app kunt monitoren, een thermostaat, die weet of je thuis bent of niet en dus alvast het huis verwarmt en een auto, die met behulp van sensoren zelfstandig kan rijden. Het is allang geen science fiction meer en zal in 2015 meer en meer omarmt worden. Ons leven wordt gemakkelijker gemaakt door de koppeling van apparaten aan internet.

Wearables en Quantified Self
Bekende voorbeelden van wearables zijn Google Glass en Pebble (smartwatch), waarmee we in een oogwenk snel informatie kunnen oproepen of bijvoorbeeld mails, Facebook updates en tweets op ons horloge kunnen ontvangen.
Met Quantified Self bedoelen we de technologie, die we inzetten om informatie over onszelf te verzamelen, te analyseren en vervolgens hiervan te leren. Voorbeelden hiervan zijn armbanden zoals de Jawbone of slimme horloges, zoals sporthorloges. Met de Jawbone kunnen we ons slaapritme, onze eetgewoonten en beweging meten. Met sporthorloges meten we nauwkeurig onze sportieve prestaties en slaan biometrische gegevens op. We meten onze hartslag, weten hoeveel calorieën we verbruiken en weten wanneer we weer voldoende hersteld zijn voor een volgende training.  We lezen de resultaten uit op onze laptop of smart phone en krijgen beter inzicht in onze dagelijkse activiteiten en gezondheid, waardoor we weten waar we staan.

Quantified Self biedt veel kansen; wellicht raak je gemotiveerder om nóg gezonder en fitter te worden. Ook voor de gezondheidszorg biedt het voordelen. Door je gezondheid in kaart te brengen, kun je wellicht straks vragen van je huisarts over je slaapritme, je eetlust of schommelingen in je gewicht makkelijker beantwoorden en vooral met data onderbouwen. Zorginstellingen en zorgverzekeraars kunnen in de toekomst  met Quantified Self de gezondheidszorg nog beter op de patiënt afstemmen, wat flinke kostenbesparingen met zich meebrengt.

Uiteraard kleven er ook aan Quantified Self enkele privacy-risico’s, want wie kan je data zien en wie wíl je dat je data ziet? Wat is het gevolg als iedereen kan zien hoe (on)gezond je bent?

Van Business as Usual naar Social Business
Aankomend jaar gaan meer bedrijven stappen zetten op het gebied van Social Business. Social Business is niet meer weg te denken uit onze samenleving, maar wat is het eigenlijk precies?

Er bestaan verschillende definities van Social Business. In onze ogen is Social Business het implementeren van ‘social‘ binnen de gehele organisatie. Daarmee bedoelen we dat binnen een organisatie ‘social’ technologieën, strategieën en processen op werknemers, klanten, relaties en andere betrokken partijen afgestemd worden en door de organisatie zelf omarmd worden. Organisaties worden een onderdeel van het organisme waarin ze zich begeven.

In 2015 zien nóg meer grote(re) bedrijven en MKB-bedrijven de mogelijkheden, die Social Business hen biedt. Kleinere bedrijven zien weliswaar de kansen en toegevoegde waarde van ‘social’, maar tijdgebrek en de concurrentie een kijkje in de keuken geven, blijven obstakels. Eén van de voordelen van Social Business is het grote bereik dat ‘social’ met zich meebrengt; de zichtbaarheid en herkenning van je product/dienst worden verhoogt. Bovendien ontstaat er door het toepassen van Social Business meer betrokkenheid binnen en buiten de organisatie: klanten en werknemers worden fans en ambassadeurs en voelen zich verbonden met je organisatie.

Bitcoins8631889823_d3f6fcd73e_o
Onlangs accepteerde Microsoft Bitcoins als betalingsoptie en wordt ook in een Arnhemse supermarkt het betaalmiddel geaccepteerd. Bij Microsoft is de Bitcoin weliswaar nog geen direct betaalmiddel, maar je kunt je account ermee opwaarderen en via je account vervolgens games of apps kopen.  Wij verwachten dat de Bitcoin in 2015 aan terrein gaat winnen. Voor wie nog niet precies weet wat een Bitcoin is en wat de voordelen er van zijn, volgt hieronder een korte uitleg.

Bitcoins, wat zijn dat eigenlijk?
Bitcoins zijn te vergelijken met digitale munten: het zijn munten met een unieke reeks cijfers en getallen. Het is elektronisch geld, waarmee zonder tussenkomst van een financiële instelling zoals een bank, rechtstreeks betaald kan worden. Er is geen centrale bank, maar het Bitcoin netwerk bestaan uit miljoenen mensen, die met elkaar hebben afgesproken in Bitcoins te betalen. Zo zijn er intussen ook honderdduizenden bedrijven, die de Bitcoin als betalingsmiddel accepteren. De koers van de digitale munteenheid fluctueert op de open markt. De Bitcoin kent geen centrale beheerder of bank, maar is dus van iedereen die eraan deelneemt. Bitcoins kunnen opgedeeld worden in eenheden met tot 8 cijfers achter de komma.

Wat kan ik ermee?
Betalen, sparen, investeren. Net als met een reguliere munteenheid.

Wat zijn de voordelen?
Ten opzichte van de reguliere betaalmiddelen zoals de Euro of Dollar, heeft het versturen van Bitcoins verschillende voordelen. Een opsomming:

– Rechtstreeks van persoon tot persoon (ook wel P2P genoemd). Bij een betaling is er geen tussenkomst van een financiële instelling zoals een bank.
– Gemak. Betalen met de Bitcoin is gemakkelijker en veiliger dan met contact geld, met de pin of met je credit card. Betalen met Bitcoins is vrijwel net zo gemakkelijk als het versturen van een mail en kan geheel anoniem gedaan worden. Persoonlijke gegevens hoeven niet afgegeven te worden; er kan dus geen misbruik gemaakt worden van gegevens en de gebruiker heeft meer privacy.
– Snelheid. Ook bij internationale transacties, want binnen enkele seconden maak je geld over naar bedrijven en personen overal ter wereld.
– Je maakt direct het juiste bedrag in Bitcoins over; je hoeft geen valuta om te rekenen.
– De Bitcoin is een digitale munteenheid. Transacties gaan daarom altijd via internet.
– Lage transactiekosten. Geld overmaken naar waar ook ter wereld, kost vrijwel niets (minder dan een cent). De kosten zijn niet te vergelijken met de huidige transactiekosten, die door banken doorberekend worden.
– Er worden een beperkt aantal Bitcoins (maximaal 21 miljoen) gemaakt. Inflatie is hierdoor vrijwel uitgesloten.
– Bitcoin is een open source project. Broncodes kunnen door iedereen die Bitcoin gebruikt bekeken worden en door deze transparantie is fraude uitgesloten. Mocht er toch een genie rondlopen dat fraude weet te plegen dan kan dit snel opgespoord en verholpen worden.

 

Social media trends 2015 – Deel 1 / Terugblik 2014
Onlangs publiceerden we onze blog Social media trends 2015 – Deel 1. Niet gezien? Je kunt hem hier nalezen.

Ook keken we recent terug op onze voorspellingen voor 2014; welke kwamen uit en welke niet. Heb je dit blog gemist? Lees het dan hier!

Share Post