Social media voor B2B: elkaar helpen of intelligent lijken?

Social media voor B2B: elkaar helpen of intelligent lijken?

Dat social media een succes is en je er niet meer omheen kunt moge duidelijk zijn. Dat er veel voordelen zijn voor zakelijke gebruikers wisten we ook al. Er is echter vandaag een nieuwe studie gepubliceerd die aantoont dat social media een groeiende rol speelt in de omzet en reputatie van technologie bedrijven. Een onderzoek onder leidinggevenden en andere medewerkers met beslissingsbevoegdheid dat zich richt op de manier waarop aankopen worden gedaan in de UK en de VS toont dat social media hierop veel invloed heeft.

Deze “purchasing decision-makers” gebruikten in hun proces om tot de keuze te komen voor de juiste aankoop met name ervaringen van hun gelijken en commentaar van experts. Om deze meningen te peilen werd veelal gebruik gemaakt van social media. 76% van deze “decision-makers” zegt zelf ook actief zijn of haar mening te verkondigen online. 49% doet dit zelfs meerdere malen per week. Niet alleen het proces om tot de juiste aankopen voor je organisatie te komen kan geholpen worden door social media in te zetten en hier de mening van mensen te raadplegen, het kan zelfs helpen bij het bepalen van je algehele bedrijfsstrategie en manier van zaken doen.

Naast dat mensen het leerzaam vinden om te lezen wat concullega’s uitspoken en belangrijk vinden, merken ze dat de bereidheid om elkaar te helpen op social media vaak groot is. Iemand die antwoord geeft op jou vragen lijkt op de social media hierdoor ook een expert of ervaringsdeskundige en creëert een bepaalde status. Kortom, voor zowel degene die met vragen zit als die ze beantwoord valt er winst te behalen. Daarnaast vinden veel mensen het ook gewoon leuk en interessant om serieuze discussies te lezen en aan te gaan.

Wanneer we de studie -uitgevoerd door H+K strategies- bekijken, zien we dat 67% een bericht over een organsatie zal delen wanneer men denkt dat dit kan helpen bij het maken van toekomstige keuzes. Mooi om te zien is ook dat 35% dit alleen maar doet om zelf intelligent te lijken en niet om behulpzaam te zijn. Achja, zolang de informatie maar wordt gedeeld zullen we maar denken.

Kortom, naast een medium om de klant te bereiken, is het ook steeds meer een platform om met mensen in dezelfde branche of functie van gedachten te wisselen. Een interessante ontwikkeling.

Vragen of meer weten? Neem contact met ons op

Share Post