Trick or tweet! Social media en de feestdagen…

nov 15 2013

Trick or tweet! Social media en de feestdagen…

Voor iedereen is december een dure maand en het budget is op een gegeven moment echt op. Daarom is het goed om unieke acties te geven aan je followers, likers of lezers van je blog. Geef ze een unieke korting, geef ze toegang tot een presale of geef een gratis cadeautje weg. Zorg (net als voor al je andere acties) dat de actie een bepaald tijdsbestek heeft en creëer zo de sense of urgency en laat de klant sneller tot een aankoop overgaan.

Tijdens de feestdagen draait het allemaal om geven. En voor bedrijven is het de perfecte gelegenheid om iets terug te geven aan de fans. Naast een standaard kerstkaartje zijn er veel meer eigentijdse mogelijkheden om je loyale klanten te bedanken.  Creëer meer betrokkenheid en interactie met je fans met de inzet van social media. Voor én tijdens de feestdagen.

Een aantal tips om in de sfeer te komen

Geef je platform de ultieme kerstlook. Natuurlijk moet de afbeelding nog wel je merk representeren. Werk met kleuren die passen bij het seizoen. Naast kerst zijn er natuurlijk nog meer thema’s te bedenken, zoals Halloween en Sinterklaas. Ook de afbeeldingen van applicaties worden vaak vergeten. Applicaties zijn toepassingen als foto’s en evenementen. Denk ook na over de updates die je plaatst. Gebruik feestelijke afbeeldingen zodat je fans naar je pagina trekt.

 

Halloween inhaker NS

Halloween inhaker NS

 

Halloween

Een voorbeeld van een organisatie die Halloween gebruikte is de NS. De NS is erg actief op Facebook en vooral ook op Twitter. Op de Facebookpagina zie je een hele eigen stijl terug, ze weten dezelfde soort designs telkens anders in te zetten. De bovenstaande Halloween-inhaker is een voorbeeld van hoe ze hun eigen reisproduct, het groepsretour vermelden op social media.

 

Kerst

Uit onderzoek (2010) naar de effectiviteit van inhakers is gebleken dat inhakers vooral een positieve uitwerking hebben op het imago van een merk. Een inhaker zorgt er – wanneer goed ontvangen – voor dat een merk meer sympathie krijgt en als origineel wordt ervaren.

Naast dat er wordt ingespeeld op Halloween is kerst natuurlijk ook een goed moment voor een inhaker. Automerk Porche maakte hier gebruik van door alle klanten een Prettige kerst te wensen met de onderstaande foto en uitspraak.

Kerst inhaker Porsche

Kerst inhaker Porsche

Sinterklaas

Het Sinterklaasfeest is weliswaar een kinderfeest, maar de meeste van deze uitingen maken duidelijk dat het zonder volwassenen geen doorgang kan vinden. Zij financieren de pakjesavond en gevulde schoenen, dus zij zijn de doelgroep. Natuurlijk is er ook reclame gericht op kinderen, maar dat is vooral om te zorgen dat de juiste cadeaus op het verlanglijstje terechtkomen.

Centraal Beheer inhaker Sinterklaas

Centraal Beheer inhaker Sinterklaas

Elfstedentocht

De bovenstaande 3 inhakers zijn voorbeelden van inhakers bij feestdagen. Een sterke inhaker kan natuurlijk net zo goed bij een actualiteit plaatsvinden. Onderstaande inhaker van Durex op (het niet plaatsvinden van) de Elfstedentocht is ook erg sterk.

Durex inhaker Elfstedentocht

Durex inhaker Elfstedentocht

 

 Bovenstaande reclame’s zijn slechts een paar voorbeelden van de gigantische hoeveelheid inhakers die beschikbaar zijn. Op Facebook pagina’s als Marketingfacts zijn bijna dagelijks nieuwe inhakers of plaagstootjes van concurrenten naar elkaar te vinden. Dat is niet voor niets. Zoals eerder gezegd kunnen inhakers het imago van je bedrijf verbeteren en vallen inhakers op tussen de enorme hoeveelheid ‘normale’ reclame die een consument dagelijks te zien krijgt. Met bovenstaande tips kunnen leuke inhakers bedacht worden maar een goede inhaker is ook altijd afhankelijk van de creativiteit van de makers en de actualiteit. Met de aankomende december maand zal het daarom weer smullen worden van alle creatieve reclame-uitingen. Wij kijken er naar uit! Zelf een leuke inhaker gemaakt of gezien? Deel hem op onze Facebook pagina.

Share Post