Twitter – interessante cijfers van Non-profit organisaties wereldwijd

nov 22 2013

Twitter – interessante cijfers van Non-profit organisaties wereldwijd

Ruim 6 jaar, zo lang is Greenpeace al actief op Twitter. Greenpeace is daarmee de eerste internationale instelling die zich op Twitter begaf. Dit blijkt uit onderzoek van Burson-Marsteller. Uit dit onderzoek blijkt ook dat alle grote internationale organisaties momenteel actief zijn op Twitter. Een gegeven dat de kracht van dit medium opnieuw bevestigd. Het onderzoek richtte zich in de eerste plaats op welke organisaties het meest gevolgd werden op Twitter. In de onderstaande infographic is hiervan een mooi overzicht te vinden.

International_Organisations

Dit is niet het eerste onderzoek dat Burson-Marsteller onder de noemer Twiplomacy publiceert. Eerder schreven we al over het feit dat Twitter populair is onder wereldleiders. Als navolging daarop is nu ook gekeken naar de leiders van internationale organisaties en hun gedrag op Twitter. Naast bovenstaande infographic van de internationale organisaties is ook een infographic gemaakt van hun leiders, deze ziet er als volgt uit:

How_Heads_tweet 

Een heleboel gegevens maar wat is nou interessant om er uit te halen? Wat wat ons betreft het meest opvallend is, is dat met dit onderzoek de effectiviteit van het inzetten van je twitter kanaal tot op zekere hoogte kan worden gemeten. Door het aantal followers af te zetten tegen het gemiddeld aantal retweets kan worden bepaald welke organisatie het beste resultaat per tweet haalt. De organisatie die op dit vlak het beste scoort is CERN. Zij krijgen de meeste Retweets per Tweet die ze versturen. Dit terwijl de organisatie niet eens in de top 5 staat van meest gevolgde organisaties. De Tweets die ze versturen moeten dus erg aanspreken. Wanneer we kijken naar de content die ze verspreiden, in vergelijking met de content van andere grote organsiaties is hier wel een verklaring voor te vinden. Het CERN Tweet veel interessante weetjes, leuke feitjes en mooie foto’s. Als we kijken naar de andere grote organisaties zit hierin wel een verschil. Organisaties als de VN tweeten ook veel persverklaringen e.d. die voor veel mensen minder interessant zijn om te Retweeten.

CERN omschrijft het social media beleid zelf als volgt:
“CERN maintains an active presence on social media, engaging with members of the science community and the general public around the world to share scientific discoveries, news, views and job opportunities. Google Hangouts allow students to talk directly to CERN scientists and engineers, whilst images of CERN’s research facilities inspire and engage.”

Wanneer we analyseren welke 3 tweets van de laatste 20 tweets dan de meeste retweets krijgen, past dit binnen de bovengenoemde verklaring voor de mate van effectief twitter gebruik:

 

 

 

De volledige top 5 van meest gevolgde organisaties is als volgt: @Unicef, @UN, @Davos, @Refugees en @WWF.

De 25 meest gevolgde internationale organisaties

De 25 meest gevolgde internationale organisaties

Andere belangrijke gegevens uit het onderzoek zijn:

• Nabil Elaraby, de secretaris-generaal van de Arabische Liga is de meest gevolgde leider van een internationale organisatie met meer dan 346.000 volgers.

• Christine Lagarde, leider van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en Anders Fogh Rasmussen, secretaris-generaal van de NAVO, staan op de tweede en derde plaats met ieder meer dan 150.000 volgers.

• De internationale organisaties die zich in 2007 of begin 2008 hebben aangemeld op Twitter staan ook tussen de meest gevolgde internationale organisaties. Vijf van deze organisaties hebben ieder meer dan een miljoen volgers. Namelijk @UNICEF, @UN, het Wereld Economisch Forum (@Davos), het VN Vluchtelingen Agentschap (@Refugees) en het Wereld Natuur Fonds (@WWF). Alle internationale organisaties samen hebben in totaal 18.325.589 volgers.

• Organisaties die gevestigd zijn in Geneve hebben in totaal 6.197.506 volgers. New York komt op de tweede plaats met 5.598.909 volgers van de aldaar gevestigde organisaties.

• Vijftig leiders van internationale organisaties hebben een persoonlijk Twitteraccount dat zij zelf beheren of samen met hun teams. Twitter heeft een cruciale rol gespeeld tijdens de verkiezingen van Roberto Azevêdo, de nieuwe leider van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) die tweet als @WTODGAzevedo. De eerste actie van de nieuwe secretaris-generaal van de VN-Conferentie inzake Handel en Ontwikkeling (UNCTAD), Mukhisa Kituyi’s, was een persoonlijk Twitteraccount aanmaken @UNCTADKituyi.

• Het onderzoek toont aan dat de secretaris-generaal van de Oost-Afrikaanse Gemeenschap de leider is die de meeste gesprekken op Twitter voert van alle internationale organisaties. Meer dan 65% van Richard Sezibera’s tweets zijn @antwoord op andere gebruikers. Al met al zijn internationale organisaties minder spraakzaam dan hun leiders met de opmerkelijke uitzondering van @Eurocontrol, de Europese Organisatie voor Veiligheid van Luchtnavigatie. @Eurocontrol beantwoordt vragen over vertragingen van vluchten sinds in 2010 het luchtverkeer in Europa werd verstoord door de uitbarsting van de Eyjafjallajökull vulkaan in IJsland.

Share Post