Verhoog de betrokkenheid op Facebook: 8 beeldende tips en voorbeelden

mei 20 2015

Verhoog de betrokkenheid op Facebook: 8 beeldende tips en voorbeelden

Tekst ZEGT misschien veel, maar blijft over het algemeen niet hangen. Van alle informatie die er naar de hersenen wordt gestuurd, onthouden we over het algemeen 10% van wat we horen; 20% van wat we lezen en 80% van wat we zien. 90% van de informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd is visueel – plaatjes, foto’s en beelden worden veel sneller verwerkt dan tekst.

Niet verwonderlijk dus dat berichten met beeld op social media betere resultaten leveren dan posts met enkel tekst. Foto’s op Facebook krijgen 53% meer likes dan gemiddelde berichten en zorgen ervoor dat 84% van de mensen die het bericht zien doorklikt naar een link.

Voor velen is het geen nieuws dat (af)beeld(ingen) de betrokkenheid op sociale media kunnen verhogen. Maar niet alle afbeeldingen zijn gelijk, en niet alle afbeeldingen doen het even goed. Om de betrokkenheid op je Facebook (bedrijfs)pagina te vergroten, hebben wij 7 tips voor de vormgeving en het posten van je visuele content – en gaan we specifiek in op foto’s en afbeeldingen.

Visuele content is er in vijf verschillende vormen. Zo kun je foto’s, video’s of afbeeldingen posten, maar kun je ook een infographic maken of een presentatie online zetten waarin je je expertises deelt. Belangrijk is dat je content in het oog springt, binnenkomt en je publiek aanzet tot actie.

1. Plaats foto’s met daarop “echte” mensen

Het fotoalbum van Facebook is een levend, ademend en interactief portfolio dat toegankelijk is en van waaruit foto’s makkelijk kunnen worden gedeeld met anderen. Over het algemeen vinden mensen het leuk om henzelf terug te zien en je kunt natuurlijk zelf ook wel bedenken dat afbeeldingen van mensen die aanwezig waren bij een bijeenkomst, presentatie of opening het beter zullen doen dan standaard stockfoto’s. Wanneer je foto’s van “echte” mensen gebruikt, en zijn actief op Facebook, dan is het zelfs mogelijk hen te taggen en zo de inhoud van het bericht over nog meer mensen te verdelen.

Zet bijvoorbeeld eens je personeel op de foto als ze een presentatie voorbereiden, of maak een foto van die deelnemers die deelnemen aan die creatieve workshop. Maar denk vooral ook aan je klanten, stake- en shareholders, want zij vertegenwoordigen immers de naam van je product (of dienst).

De post van Business Meets Twente is hiervan een voorbeeld.

De post van Business Meets Twente is hiervan een voorbeeld

 

2. Focus op gezichten

Het herkennen van gezichten kan bijna worden aangemerkt als onze tweede natuur. Het op afstand identificeren van mensen werd vroeger ingezet om een veilige omgeving te creëren, en mensen op afstand te classificeren als vijand of vriend. Doordat gezichtsherkenning zo is geïntegreerd in ons systeem, zijn we als mens zelfs in staat om gezichten te zien in dingen of op plaatsen waar ze eigenlijk niet eens bestaan. Pareidolia wordt ook wel omschreven als een vorm van illusie waarbij iemand een interpretatie van een willekeurige waarneming heeft, dat hij of zij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen.

smiling handbag

Smiling handbag – BRON

 

Gezichten zijn erg krachtig. We zijn in staat ze direct te herkennen en over het algemeen zijn we er direct tot aangetrokken. Als je foto’s plaatst, gebruik dan geen mensenmassa foto’s, van waaruit mensen nauwelijks zijn te herkennen, maar plaats close-ups en benut zo de natuurlijke drang van mensen om gezichten te herkennen.

 

3. Gebruik Lifestyle beelden
Om dezelfde reden als het gebruik van foto’s met ‘echte’ mensen, doen lifestyle afbeeldingen het beter dan sec zwart-wit een afbeelding van het product. Zie Facebook als een ‘prentenboek’ of lifestyle catalogus, en zet het in om je merk neer te zetten. Deel ideeën en tips met je volgers over hoe ze je product kunnen gebruiken; en gebruik richtingaangevende foto’s. Het is belangrijk dat je fans gevoel krijgen bij de foto. AppThis Horeca geeft je een voorbeeld op een presenteerblaadje.

 

 

Post van AppThis Horeca

Post van AppThis Horeca

 

4. Houd het beknopt ..

Houd de begeleidende tekst bij een visuele content kort en menselijk (snap je? ;)).

 

5. .. Citaten doen het ook erg goed

Met fotoshop of Photoscape voeg je in een handomdraai je eigen tekst of een quote toe.

Post van Kwartjes

Post van Kwartjes

 

6. Moedig aan om korte reacties te geven

In de huidige maatschappij hebben niet veel mensen de tijd, energie of de behoefte om uitgebreid te reageren op een bericht of vraag. Maar als ze zonder al te veel moeite een korte comment kunnen achter laten, dan is de kans groot dat ze het doen. Door simpele en doelgericht antwoord te vragen is de kans groot dat je de betrokkenheid verhoogt. Dit kan in het bericht zelf, of in de korte begeleidende tekst. Kijk bijvoorbeeld hoe Lydia Food het heeft gedaan.

 

Lydia interactie

Lydia interactie

Lydia interactie

Lydia interactie

 

7. Maak fotocollages

In één oogopslag een algehele impressie. Met een fotocollage is het mogelijk om meerdere indrukken weer te geven. Je kunt zelf spelen met de grootte van de afbeeldingen, om zo doorklikken nog moeilijker te laten weerstaan. Door slechts één detail in beeld te brengen, moeten mensen wel doorklikken om te zien wat er nog meer te zien is. Zo creëer je makkelijk meerdere aangrijpingspunten in één Facebookbericht.

Vencer speelt met de weergave van details en nodigt fans uit de plaatjes één voor één uit te vergroten. Mannen onder ons, nu moet je wel klikken toch? 😉

2015-05-19 17_08_13-

 

 

8. Uit de oude doos – waks nostalgie

Vroeger was het altijd beter, toch? Mensen raken maar niet uitgepraat over vroeger. Onderzoek laat bovendien zien dat nadenken over en blootstelling aan “de goede oude tijd” ervoor zorgt dat (potentiële) klanten bereid zijn sneller aankopen te doen. Dit zou komen komen doordat nostalgie de sociale banden aanhaalt; wanneer mensen zich verbonden voelen, zouden ze minder waarde hechten aan geld, en het daardoor sneller uitgeven.

Facebook Post van Grolsch

Facebook Post van Grolsch

Doe er dus je voordeel mee. Gebruik het ‘nostalgie-effect’ in de vormgeving van je afbeeldingen en foto’s, of zoek foto’s uit het verleden, die te maken hebben met je merk, je dienst, product(en) of je publiek. Recent een voorbeeld van Grolsch, die het nostalgie-effect gebruiken met (400 jaar) karakter.

 

Dit zijn uiteenlopende tips, en zullen niet voor ieder bedrijf of iedere persoon hetzelfde uitpakken. Ieder merk, en ieder publiek is anders. Probeer zelf uit welke tips werken voor je eigen doelgroep. Door te experimenteren met de verschillende typen visuele content ontdek je snel genoeg wat voor jou en je merk, product of dienst werkt. Monitor en gebruik de data die Facebook geeft om te evalueren. Weet je welke typen aanslaan, of heb je een goede tip? Laat ons weten wat werkt.

 

 

 

 

 

 

 

Share Post