Wat hebben Nasza-Klasa, Hyves en Facebook met elkaar gemeen?

Wat hebben Nasza-Klasa, Hyves en Facebook met elkaar gemeen?

Zowel Hyves als Nasza-Klasa vechten tegen de opkomst van de Blauwe reus Facebook, waarbij de lokale helden tot nu toe nog de winnaar zijn.

Afgelopen weekend, op 22 februari, zijn de Both Solutions afgereisd naar Polen voor wederom een nieuw veldonderzoek. Het doel van dit korte veldonderzoek was een analyse te maken in de overeenkomst tussen het Poolse en Nederlandse social media landschap.

Zowel het Nederlande platform Hyves als de Poolse variant Nasza-Klasa vechten beiden tegen de opkomst van Facebook. Nasza-Klasa is het lokale social media platform en is het meest bekend en gebruikt in Polen.

Facebook is in Polen aggressief bezig om marktaandeel te winnen door reclame te maken in bladen en mensen bewust te maken over hun bestaan. In de reclame uiting wordt Facebook neergezet als het sociale platform, waarbij vrienden, gebeurtenissen en gezelligheid centraal staan.

Facebook Polen

Facebook Polen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot op heden is Nasza-Klasa nog steeds het meest gebruikt in Polen. Opvallend daarbij was, was dat de mensen die wij hebben gesproken in Polen, eerst Nasza-Klasa noemen en dan pas Facebook over hun gebruik in social media.

Polen zijn net als Nederlanders zeer actief op meerde Social Media platformen dus is er naar mijn mening ruimte voor meerdere platformen in de markt. Echter, er zal altijd één platform de voorkeur verkrijgen boven het andere platform.

Dus ook in Polen is de strijd losgebarsten wie het nummer één platform wordt. Zal de blauwe reus zowel Nederland als Polen blauw kleuren of geven we de voorkeur aan de lokale platformen? ‘Let the games begin’

 

Share Post