Zakelijk Twitter gebruik, wat zijn de mogelijkheden?

okt 17 2013

Zakelijk Twitter gebruik, wat zijn de mogelijkheden?

Twitter is de afgelopen tijd veel in het nieuws geweest. Het bedrijf wil de stap naar de beurs maken terwijl het nog nooit winst heeft gemaakt. Deze bijzondere situatie zorgt ervoor dat er veel interesse is in het verdienmodel van Twitter. Tijdens Social Media Club Enschede ging Herman Couwenbergh hier nog dieper op in.

De belangrijkste inkomstenbron van Twitter is logischerwijs advertentie inkomsten, en daarin biedt het bedrijf ook verschillende mogelijkheden. Tegelijkertijd moet Twitter de gebruikers van het medium ook tevreden houden om een belangrijke speler te blijven in het social media landschap. Om aan de ene kant de klanten tevreden te houden en aan de andere kant de adverteerders voldoende ruimte te geven heeft het bedrijf de afgelopen tijd een aantal nieuwe functionaliteiten ontwikkeld.  In deze blog worden zowel  een aantal nieuwe functionaliteiten als de klassieke betaalde advertentie mogelijkheden besproken.

Twitter Cards

Eén van de meest bekende aanpassingen die Twitter heeft gedaan zijn de zogenaamde Twitter Cards. Deze cards, waarvan 7 soorten bestaan, zijn een soort van Tweets die je uit kunt klappen. Vervolgens kan de lezer van de Tweet al bepaalde informatie zien zonder dat hij of zij Twitter verlaat. In deze presentatie van Herman Couwenbergh staan de verschillende cards en de mogelijkheden daarvan mooi uitgewerkt.

Twitter cards

Twitter cards

Bereik

De Twitter cards zijn echter een gratis uitbreiding die iedereen met een eigen website en een twitter account kan gebruiken. Soms zul je als Twitter adverteerder iets willen Tweeten naar meer mensen dan je eigen volgers. Om je bereik te vergroten heeft Twitter drie producten in de aanbieding. Afhankelijk van wat je wil bereiken met je Twitter campagne kun je je keuze maken voor 1 of meerdere van deze 3 producten.

Promoted Tweets

Promoted Tweets zijn waarschijnlijk de bekendste advertenties die te zien zijn op Twitter. Deze Tweets, die overigens duidelijk aangegeven zijn als Promoted Tweets zijn Tweets die worden uitgelicht in sommige tijdlijnen, searches e.d. De Tweet wordt dus getoond aan een breder publiek dan alleen de volgers van het account dat de Tweet uitzond.  Dit is perfect als je als bedrijf bijvoorbeeld een specifieke actie wil uitlichten of een bepaalde pagina van je website wil promoten. Het mooie van de Promoted Tweets is dat Twitter deze alleen laat zien aan mensen die er in geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Door het analyseren van het volg gedrag of retweet gedrag van een bepaalde Twitter gebruiker kan Twitter als het ware voorspellen of de gebruiker de promoted Tweet interessant gaat vinden. Op basis daarvan komt de Tweet dan of wel of niet op de timeline van de gebruiker terecht. Als laatste biedt Twitter zelfs de mogelijkheid dat de promoted Tweet niet zichtbaar is op de timeline van een bepaald bedrijf, maar wel verschijnt op de homepage van gebruikers waarvan Twitter denkt dat zij zo’n Tweet interessant gaan vinden. Hierdoor kun je als adverteerder een campagne richten op een bepaalde doelgroep zonder dat deze heel erg opvalt bij de rest. 

Zakelijk twitter gebruik

Zakelijk twitter gebruik

Promoted Accounts

Een tweede mogelijkheid voor een bedrijf is om in plaats van een Promoted Tweet een account uit te lichten. Een voordeel van deze optie is dat je hier andere doelen mee kunt bereiken. Een goede reden om deze manier van adverteren in te zetten is om bijvoorbeeld meer volgers te genereren of naamsbekendheid te verkrijgen voor je hele bedrijf. Omdat je niet maar 1 boodschap in 1 Tweet promoot maar een heel Twitter account uitlicht, krijgt de ontvanger een beter beeld van het bedrijf. Een nadeel hiervan zou kunnen zijn dat een Promoted Tweet je dwingt wat korter en krachtiger te zijn. Een promoted account wordt net als een promoted Tweet alleen weergegeven bij die gebruikers waarvan verwacht mag worden dat zij jouw account interessant zullen vinden. Hierbij kun je zelf ook kiezen waarop je wilt targetten. Hierbij kun je de keuze maken uit interesses, geografische locatie en geslacht. Als je bijvoorbeeld de eigenaar bent van een viswinkel in Enschede kun je aangeven dat jouw account alleen gepromoot wordt bij Twitteraars met een interesse voor vissen in Overijssel. Een groot voordeel is dat je alleen betaald voor de gebruikers die je ook echt gaan volgen. Hiervoor kun je van te voren een maximum budget instellen.

Promoted Trends

Promoted Trends

Promoted Trends

Een laatste en misschien wel meest opvallende manier om te adverteren via Twitter is via Promoted Trends. Trends zijn populaire onderwerpen van het moment op Twitter. Deze trends zijn zichtbaar naast de tijdlijn van een gebruiker. Als je als bedrijf een Trend promoot komt jouw onderwerp in het lijstje van trends naast de tijdlijn te staan, ondanks dat jouw trend op dat moment nog niet het meest besproken onderwerp is. Doordat jouw term zo prominent in beeld staat gaat er naar alle waarschijnlijkheid wel veel over gepraat worden, waardoor de zoekterm bij een groot publiek zichtbaar wordt. Deze manier van adverteren kun je als Marketeer goed gebruiken om bijvoorbeeld een buzz omtrent een bepaald onderwerp te creëren of om de dialoog aan te gaan met de klant. Een nadeel van deze methode is misschien dat je als adverteerder geen controle hebt over wat de Twitter community met de zoekterm gaat doen. Zij zouden ook negatief kunnen gaan Tweeten met deze zoekterm. Hier moet goed mee om worden gegaan.

Twitter amplify

Twitter amplify

Amplify

Die laatste vorm van Twitter marketing speelt in op de grote kracht van het medium, namelijk Live conversatie. Mensen Tweeten realtime wat ze over dingen denken en wat ze doen. Zo kan het voorkomen dat je als Twitter gebruiker in een hevige discussie met een wildvreemde belandt. Eén van de dingen die veel besproken wordt op Twitter is wat er op Televisie is. Sterker nog, 95% van de live gesprekken over TV vinden plaats via Twitter. Daarom heeft Twitter dit jaar de Amplify functie ontwikkeld. Dit is een functie die voor gebruikers een brug slaat tussen TV en Twitter. Adverteerders kunnen exact getimede Tweets  laten aansluiten bij TV commercials die vlak daarvoor zijn uitgezonden. Twitter target deze Tweets op de groep waarvan uit hun Tweets blijkt dat ze deze commercials gezien hebben, bijvoorbeeld doordat ze hun mening gaven over het programma wat op dat moment op TV is. De mogelijkheden die hierdoor ontstaan voor adverteerders zijn talrijk. Zo kun je je Televisie commercial korter maken, wat zeker bij bijvoorbeeld een live voetbalwedstrijd in de kosten scheelt. Ook kun je mensen met een bepaalde teaser naar je Twitteraccount of website lokken. Het hele idee wordt ook nog eens uitgelegd in onderstaande video:

 

 

Al met al kun je concluderen dat Twitter actief bezig is met de advertentie mogelijkheden die er zijn. Zowel gratis als betaald, en van een bescheiden Tweet tot een moderne crossmediale Amplify functie. Het bedrijf moet ook wel, want de inkomsten uit de advertenties zullen uiteindelijk toch de inkomsten zijn waarvan het bedrijf moet bestaan. De moeite die Twitter hierin stopt werpt, zo lijkt het, ook de nodige vruchten af, en verwacht wordt dat de advertentie inkomsten in 2014 zullen gaan stijgen naar 1 miljard. Hoe je nu als bedrijf een Twitter campagne op moet zetten is afhankelijk van wat je wilt, maar de mogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg, en als Twitter blijft door ontwikkelen in het tempo waarin het dat in 2013 gedaan heeft zullen die mogelijkheden alleen maar verder toenemen.

 

 

Share Post